1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

308. Az Óriás (Giant) - 1956

2019. augusztus 30. 22:49 - moodPedro

mv5bnmvhowixmjgtndi0mi00ywmwltk1odmtmgm3zjkxmdrkodhkxkeyxkfqcgdeqxvymjgynjk3mze_v1_sy1000_cr0_0_707_1000_al.jpgUSA (Warner Bros), 197 perc, Warnercolor, angol

Rendező: George Stevens

Producer: Henry Ginsberg, George Stevens

James Dean utolsó filmje ez. Halálos kimenetelű autó balesete előtt mindössze egy héttel vette fel a legutolsó jelenetet. Néhány szükséges utószinkronhoz így is mást adta végül a hangot.

Mindössze három főszerepet kapott Dean rövid karrierje során, és szerintem itt messze nem nyújtott olyan felejthetetlen alakítást, mint a Haragban a Világgal során. Ezt nem is nevezném igazán főszerepnek, amolyan fontos mellékszereplőként jelenik meg inkább ebben a filmben.

Több helyen is western-nek láttam titulálni ezt a filmet, ám aki klasszikus westernre számít, az jókorát fog csalódni. Ugyanis nem a klasszikus western korszakban játszódik, hanem nagyrészt a huszadik század első felében. Bár a Texas-i pusztaság tulajdonképpen tényleg tipikus western díszlet, de ettől még ez a műfaj számomra valami egész mást jelenet.

source_1.gifEz sokkal inkább egy borzasztóan terjengős, három és egynegyed órásra nyújtott családtörténet, mely - korát jelentősen meghaladva - végső soron a rasszizmus ellen tiltakozik. Sokáig nem világos, hogy mire megy ki a játék, mert a fiatal pár (Liz Taylor és Rock Hudson) egymásra találása után egy jó darabig csak helyenként kerül képbe a Mexikóiak szegénysége és hátrányos helyzete. Az utolsó fél órában éleződik csak ki igazán erre a kérdésre a film.

A film vontatott lassúságához képest meglepő rendezői eszköz, hogy időnként hatalmasakat ugrunk az időben. Hajlamos a film unalmas részleteken hosszasan elidőzni, majd hirtelen azt vesszük észre, hogy a nemrég összeismerkedett pár már házas. Időnként vissza is tekertem a filmben, helyenként arra gyanakodtam, hogy esetleg bebólintottam, és azért estek ki részek, de minden alkalommal rá kellett jönni, hogy ezek vagy már nem fértek be ebbe a gigantikus terjedelembe, vagy tudatos rendezői döntés volt, hogy bizonyos korszakonként egy határozott ugrást végzünk, és kicsit agyalni kell, hogy milyen fontos eseményekről maradtunk le...

A film címe (Óriás/Giant) is elgondolkoztató. A hossza valóban gigantikus, de feltételezem, hogy ennél mélyebb értelmet kell keresnünk. A film egyébként az azonos című Edna Ferber regény alapján készült. Ferber ismert volt erős női karakterek köré épülő történeteiről, melyben az említett szereplőt valamilyen hátrányos megkülönböztetés ér.

Ez a családtörténet a fent említett fiatalok megismerkedésétől unokáik gyermekkoráig tart, durván ötven évet ölel fel. Látjuk, hogy hogy alakul át a Texasi gigantikus farm egy olaj-lelőhellyé, melyet a tahó Jett Rink (James Dean) fedez fel, aki csöves kis senkiből multimilliárdos, gigantikusan nagy tahóvá válik.

Dean-be állítólag többször is beletörött a rendező bicskája. Nem nagyon lehetett instruálni ugyanis... Megvolt a maga elképzelése a szerepről, és nem nagyon szerette, ha ebbe beleszóltak. Néhány manírt a rendező fölöslegesnek tartott, ám ezekről véletlenül sem lehetett Dean-t lebeszélni. Olyan is volt, hogy 3 napig állt a forgatás, mert nem tudtak zöld ágra vergődni.

A férfi főszereplő Rock Hudson sem tartotta túl nagyra a Dean (vagy akár Marlon Brando) által képviselt vonalat, (melyet szokás method actingnek nevezni), Liz Taylor viszont nagyon szimpatizált az ifjú titánnal. A férfi balesete utáni napokban borzasztóan letargikus állapotban volt.

A kültéri jeleneteket egyébként Texasban vették fel. Autentikus tehát a helyszín. A filmben sokszor feltűnő épület viszont már nem annyira. Csak az az oldalfal került felépítésre, amit látunk, melyet néhány telefon-kábel oszlophoz rögzítettek.

mv5bmzjloddjntetndhhns00nzkwlwi0ymytowe2mju3m2q3mgzlxkeyxkfqcgdeqxvymte2nza0ng_v1.jpg

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr7415032818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2019.09.02. 00:42:11

James Dean nagyon túlértékelt és túlsztárol színész (lett), aminek valószínűleg leginkább a korai halála az oka.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2019.09.02. 04:25:09

@Time Goes By: Ebben speciel lehet, hogy igazad van. A Giant után már én sem voltam tőle úgy elájulva. Én Montgomery Clift mellé sorolom kábé - állítólag hasonlóan kezelhetetlen volt mindkettő.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2019.09.02. 10:36:59

@moodPedro: Egyikőjükért sem vagyok oda igazán. Mindkettő nagyon problémás volt, de JD volt a kezelhetetlenebb. MC csak "sima" alkesz volt , nem volt teljesen kibékülve a melegségével, JD-ről meg valahol azt olvastam, hogy pedofil volt, drogos és mentálisan sem volt teljesen frankó. Ők ketten + Marlon Brando jelentették Hollywoodban a method actinges új hullámot, de hát azért MB messze kimagasodott közülük színészi képességeket tekintve. Mondjuk ő sem volt egyszerű ember...

Kyria 2019.09.03. 13:11:01

Nekem emlékezetes film volt, nem is tűnt vontatottnak, mert elmerültem benne. Az biztos, hogy ez nem western, sokkal inkább családtörténet és jól fényképezett jelenetekkel operáltak, no meg a fiatal Liz Taylor elképesztő szépségével. James Dean viszont egyáltalán nem tetszett, igaz, ahhoz amit alakított nem is kellett túl nagy színészi tehetség.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2019.09.03. 16:13:03

@Kyria: Ha jól sejtem nicked alapján, hogy hölgy vagy (ha nem, akkor elnézést), akkor ez alátámasztja azt a sejtésemet, hogy ez inkább olyan nőknek való film, mint amilyennek az "Elfújta a Szél"-t is éreztem, amire egyébként sok mindenben hasonlított számomra ez a film.

Az eltérő ízlésekre jellemző, hogy amikor először megláttam Liz Taylort ebben a filmben, akkor elképedtem, hogy milyen csúnya tehén lett, mert az "Egy hely a nap alatt"-ban még én is helyesnek - bár kiemelkedően szépnek nem - tartottam.

James Dean-el kapcsolatban hasonló a véleményünk, bár az utolsó nagyjelenete, a parádés, asztalon való keresztülesése azért zseniális volt...

Kyria 2019.09.03. 17:00:36

@moodPedro: Igen, jól sejted. És teljesen igazad van, tényleg inkább női film. (Az "Elfújta a szél" párhuzamon nagyon mosolyogtam, én imádom azt a filmet, de a férfiaknak tényleg nem tetszik, volt aki elaludt rajta, volt akinek csak annyi maradt meg belőle, hogy "Ó, Ashley! Ó, Scarlett!", volt, aki végig sem bírta nézni az ismeretségi körömből.)
Liz Taylor nekem felülmúlhatatlanul szép, de el tudom fogadni, ha valaki nincs ezen a véleményem.
süti beállítások módosítása