1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

Micsoda ??!

2016. március 11. 08:45 - moodPedro

Az 1001 FIL677410_4.jpgM1001_film_amit_latnod_kell_mielott_meghalsz.jpg c. könyv 2004-es kiadása már vagy tíz éve ott hevert a nappalim könyvespolcán. Néha kézbe vettem, belelapoztam, de ennyi... Ez nem olyan könyv, amit csak úgy kiolvas az ember. Ha pedig valamelyik filmmel kapcsolatban akartam megtudni valamit, akkor leginkább rákerestem az interneten.

Nemrég újra a kezembe került, és belém ötlött az elhatározás: végig kellene nézni ezeket a filmeket! Sorrendben! Mondjuk jó lenne egy év alatt... azaz várjunk... Akkor napi 2-3 filmet kellene megnézni ... az kicsit sűrű lenne! Végül osztottam - szoroztam, és arra jutottam, hogy ez egy 10 éven át tartó kirándulás lesz a filmtörténelem világában, évente 100 film még így is sűrűnek hangzik... Főleg úgy, hogy nyilván ezeken túl is megnéz az ember egy-egy filmet listán kívül ...

Ha időrendben haladunk (és én így tervezem), akkor nyilván a fekete-fehér némafilmekkel kezdünk. Gondoltam, hogy majd gyorsan letudjuk a kötelezőt. Bíztam benne, hogy hamar túlesünk ezeken a porosnak tűnő kezdetleges próbálkozásokon (mert ugye csalni nem fogunk), de az ötödik film után, - amikor ennek a bevezetnek az első változatát írtam - rájöttem, hogy nem véletlenül kerültek bele a válogatásba ezek a némafilmek. Nagyon magával ragadóak tudnak lenni ezek is, és külön érdekességük ezeknek filmeknek, hogy - számomra legalábbis - kicsit torokszorító, de film esetén mindenképpen szokatlan belegondolni, hogy a közel száz éves filmekből garantáltan egyik szereplő sem él már. A szomorúan a távolba révedő szerelmes csitri például időközben megöregedett és már azóta is sok év eltelt, hogy meghalt.

Először a könyv egyes filmekről szóló kis írásai mellett talált szabad helyekre írogattam le - kicsit naplószerűen - a filmmel kapcsolatos érzéseimet. Az interneten vadásztam az egyes filmekkel kapcsolatban fellelhető - lehetőleg - minél jobb minőségű forgatási fotók után. Majd ahogy az oldalszéleken kevés lett a hely, arra gondoltam, hogy csinálnék inkább egy blogot, ahova felteszem a - mellékesen - az előbb említett, a filmekről összegyűjtött filmplakátokat, forgatási fotókat is. Magamnak szánom ezt a blogot, de bíztatok mindenkit, hogy szóljon hozzá, bárki írja le a véleményét a filmekkel vagy az írásokkal kapcsolatban. Ha lesznek akik csatlakoznak hozzám... az pedig külön megtiszteltetés lesz. Még azt is el tudom képzelni, hogy idővel összejöjjünk néhányan és - amolyan filmklubosan - együtt nézzük meg a soron következő filmet nagy vásznon... ennek sem lenne akadálya...

Én a fenti baloldali (2004-es) kiadással vágtam bele a dologba, de akinek a jobboldali (2011-es) van meg, vagy esetleg még újabb, az ugyanúgy velem tud tartani. Az új kiadásokban egy-egy film kikerült, hogy legyen hely az újonnan bekerülőknek, de én úgy döntöttem, hogy az első (2004-es) kiadás szerint fogok haladni, és amikor a végére érek, majd folytatom az akkori legújabb kiadással. Magyarországon eddig három kiadás jelent meg, de angol nyelven minden évben kiadásra kerül a szerkesztők által frissített verzió. (Most, 2019-ben jelent meg a harmadik kiadás)5704470_5.jpg

Nem szeretem az olyan film-kritikákat, melyek nagyrészt abból állnak, hogy leírják a film cselekményét. Inkább meg kell nézni a filmet! Viszont ha már láttam a filmet, akkor szívesen elmélkedek róla, utánaolvasok a készítőknek, szereplőknek, a technikáknak, a miérteknek és a hogyanoknak... Szívesen felkutatom az eredeti moziplakátokat (ez külön műfaj, némelyik gyönyörű) és a forgatás során készült fotókat, melyek segítségével néha egy réteggel mélyebbre tudok behatolni a filmbe. Nem is filmkritikáknak szánom ezeket az írásokat - hogy jönnék én ahhoz? 

682200_4.jpgEljutva a listán a 330. filmhez, és már régóta szemezgetve a magyar szerkesztők által kiadott 303 magyar film című könyvvel, elhatároztam, hogy abba is belevágok párhuzamosan. Első körben behozom a lemaradást (1958-nál tartok az 1001-es listán), utána pedig fej-fej mellett fogok haladni a két könyvvel.

Technika megjegyzés: A magyar lista sorszámozását M-el fogom kezdeni, tehát a 113. film az 1001-es lista filmje, az M113 pedig a magyar 303-as lista filmje. A fenti listákon egyértelműen megtalálhatóak az eddigi filmek sorba rendezve,

Szívesen veszek minden hozzászólást, hiszen nincs is annál jobb, mint amikor valaki a hobby-járól mással megoszthatja a gondolatait!

Akkor hát... vegyünk elő egy nagy adag POPCORN-t, és vágjunk bele!

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr188464548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2016.06.12. 13:38:14

Én is kedvet kaptam!... bár azonnal tudom, hogy nem fogom tudni nemhogy végigcsinálni de már elkezdeni sem (millió egyéb nézni- és olvasnivaló mellett), azért jó érzés elképzelni, és jópárhoz mégiscsak biztosan kellő késztetést nyerek majd a posztok végigkövetése során. Hajrá!

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.07.26. 00:55:44

Hajrá :)

Hasonló projekten "dolgozom" már két éve. Elszántságtól és időtől függően belefér az évi 200 film is.

A lényeg hogy ne add fel :)

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.07.26. 03:12:07

@Életunt Cápa: Üdvözlet! Megnéztem az oldaladat, és tényleg hasonló a project, kíváncsi lennék, hogy neked is van-e valami vonalvezetőd? (mint nekem a könyv). Magyarul mi alapján döntöd el, hogy mit nézel meg?
Ránéztem az oldaladra. Szigorúan azokba a bejegyzésekbe olvastam bele, amely filmeket már láttam. (Nem szeretném, ha befolyásolna valami addig, amíg nem látom az adott filmet). Van egy-két film ahol ellentmondanék neked, ha nem bánod. - majd kommentben, ha előzetesen nem tiltakozol ez ellen. (Leginkább szubjektív elemekben) Én is erre biztatnálak az én posztjaimmal kapcsolatban, ha van hozzá kedved...
Az évi 200 film nekem nem menne... pont a napokban gondolkoztam el, hogy még a 100 is lehet, hogy erős vállalás volt... ,mármint úgy, hogy valami összeszedettet tudjak is írni róla... nekem kicsit gyors... valószínűleg én ilyen lassan őrlő típus vagyok...

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.07.26. 07:38:51

@moodPedro:

A kiindulási pontom az volt, hogy a legismertebb, legtöbb hivatkozott filmet megnézzem. Ehhez olyan filmes listákat kerestem, amik teljesnek tűnnek (tehát vannak rajta klasszikusok is, mert sok lista azokkal nem foglalkozik) és folyamatosan frissülnek. Ez utóbbi pedig azért fontos, mert egyrészt jelennek meg újabb filmek, másrészt sok régi, elveszettnek hitt filmet is most fedeznek fel újra. Ezért nem vettem figyelembe az 1001 könyvet, mert az nem tud azonnal frissülni, illetve egy ember határozza meg a tartalmát. Itt írtam erről részletesebben:

eletuntcapa.blog.hu/2015/04/09/a_filmekrol_es_rolam

Szóval van egy több lista alapján összeállított saját listám, annak pontszámai alapján haladok csökkenő sorrendben. Utólag én is azon gondolkoztam, hogy talán jobb lett volna időrendben haladni, mert akkor könnyebben látom a fejlődés jeleit, de szerintem nagyon untam volna hónapokig némafilmeket nézni. Nem unalmas?

Nyugodtan mondj ellent, nem lesz nehéz, teljesen laikus vagyok :) Bár szerintem nem fogok tudni nagyon vitatkozni, csak annyit mondani, hogy "én így éreztem, miközben néztem".

Ja, és előre elnézést a korai írásokért, ég és föld a különbség a mostaniakkal szemben. És ugyancsak elnézést az elgépelésekért, rengeteg van belőlük, mert egy szuszra írom meg a bejegyzéseket, helyesírásellenőrző nélkül.

Igyekszek napi egy filmet megnézni, de néha ez lehetetlen, hiszen vannak 6-8-10-iszonyatsok órás filmek is. Viszont az utánaolvasás legalább annyi időt elvesz, mint a film megnézése, a gondolataim összeszedése pedig még az igénytelen írásaim ellenére is szintén ugyanennyi idő. Szerencsére laza a munkahelyem és megértő a feleségem :D

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.07.29. 17:58:02

@Életunt Cápa: kérdésedre. Nem unalmas... sőt most, hogy ezeket a filmeket nézem folyamatosan, az a furcsa érzésem van, hogy belehelyezkedem az akkori emberek helyzetébe. Néhány film után teljesen normális és természetes, hogy a filmek fekete-fehérek és némák. Ez egészen annyira így van, hogy pld. Az operaház Fantomjában amikor van egy pár perces TECHNICOLOR (tehát nem utólag színezett) rész, akkor egészen lázas izgalomba jöttem ettől. Ugyanígy a Virradat MOVIETONE hangosfilmes trackjét hallva átéreztem hogy milyen lehetett a korabeli közönségnek látnia-hallania ilyesmit. A te módszeredben is nyilván van ráció. Egy dolog amit én biztosan máshogyan csinálnék: írod, hogy a legnagyobb pontszámtól haladsz lefelé... így folyton az járna a fejemben, hogy egyre rosszabb filmeket nézek... persze ez nagy hülyeség , tudom... ;)

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.07.30. 09:19:21

@moodPedro: Tulajdonképpen menetközben alakult ki a listám, kezdetben csak 30 film volt, aztán 50 körül, majd 300, most már 500-nál tartok és lesz belőle 1000 is :) Emiatt is nehezen tudtam volna tartani az időrendi sorrendet, no meg egy barátom, akinek igazából a blogom szól, hevesen tiltakozott ellene :D

És ugye ahogy megállapítottuk, a filmélmény nagymértékben függ a befogadótól és a körülményektől, így fordulhatott elő pl. hogy az Ifjabb Sherlock Holmes rám nagyobb hatással volt a sokkal nagyobbra tartott Virradatnál. :)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2016.09.26. 08:30:15

Én is hasonló projekten dolgozom, de a filmekig még elég sokára jutok el, bár párhuzamosan filmet is nézek. De szerencsétlen módon nekem sikerült 10 ezerre feltornászni különböző népszerűségi, szakértői listák alapján, így bár 5 éve kezdtem és hiába néztem meg több, mint 1000 filmet, még mindig csak 1956-nál járok :) Sok sikert és szurkolok!

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.09.26. 08:48:54

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: Na, ez is izgalmasan hangzik! Írd meg a cimét a blogodnak, és csinálok most már egy link-gyűjteményt a "kollegáknak"!

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2016.10.01. 14:05:46

@Életunt Cápa: Nem unalmas hónapokig némafilmet nézni. Én is időrendben nézem. Sajnos nekem sikerült közel 10 ezerre feltornázni a filmek számát. A könyvben szereplő filmekről nem egy ember dönt, hanem kb. 50 szerző különböző népszerűségi és kritikusi listák alapján. Valamint szinte minden évben van új, átdolgozott kiadás, ami szerintem elégséges, hiszen azért nem jön ki évente több tucat olyan film, ami örökérvényű. Más kérdés, hogy fontos filmek nem kerültek a listára és tetten érhető pár igen csak sznob választás is. Megoldás: a lista bővítése :) Csak ha az ember elkezdi bővítgetni, annak sosincs vége. 1001 film összkiadás+101 horror film+ 101 sci-fi+ 303 magyar film+imdb top 250+.............

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.10.01. 16:10:25

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: A 2004-es legelső kiadás alapján. Nálunk asszem volt még egy 2011-es
Az Usa-ban meg mintha évente lenne frissített kiadás. Ahogy feljebb jeleztem is, a 2004-esen szeretnék végigmenni, és aztán folytatom az akkori legfrisebb kiadás 2004 utáni filmjeivel,ami akkorra már kb. Újabb 22 évet fog átölelni. Az oldaladra mutató link egyébkén kint van a jobb szélen.

Ombipapa 2018.06.06. 00:27:16

Látom nem csak én vagyok film és lista rajongó :-)
2009-óta naplózom a megnézett filmeket azóta nagyjából 2400-on vagyok túl.
Az 1001 film amolyan "mellékprojet", nem aszerint haladok, sőt nincs is nagyon rendszer teljesen összevissza nézem a filmeket , éppen amilyen hangulatom van. Talán kicsit az újabb filmek felé dől a mérleg. Jelenleg az 1001-es listának nagyjából a felénél tartok (507).
www.icheckmovies.com/lists/1001+movies+you+must+see+before+you+die/?user=ombre
Tetszik a blog, csak így tovább!

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.06.06. 00:34:19

@Ombipapa: Ha végignézel a listának mondjuk az első 200 filmjén (azért mondjuk, mert én errefelé tartok ebben a pillanatban), akkor van 1-2 olyan film amire esetleg különös kedvencként emlékszel vissza? Ha van, nyilván megkérdezném, hogy melyek azok?

Ombipapa 2018.06.06. 11:15:58

@moodPedro: Nos gyorsan végigfutottam az első 200-on, és azok közül amit láttam és emlékszem is és az alábbiakat néznem meg szívesen akár újra:
A nagy parádé (1925)
Nagyvárosi fények (1931)
M (1931)
Modern idők (1936)
Aranypolgár (1941)
Casablanca (1942)
Gyilkos vagyok (1944)
Az élet csodaszép (1946)

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.06.06. 11:21:12

@Ombipapa: Nem áll távol az ízlésünk. Mindegyik tetszett nekem is.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2018.07.04. 08:54:26

Itt megvan az összes kiadás egyben (2017-tel bezárólag): www.listchallenges.com/1001-movies-you-must-see-before-you-die-all/checklist/29

Eddig a 42%-át láttam :O

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2020.05.28. 23:07:32

@Liberális Artúr: Haha, véletlenül idetévedtem... most 45%-nál tartok. Pár százalékot még biztos fogok javítani, de 50%-nál sokkal nagyobb átfedés köztünk nemigen lesz.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2023.06.29. 22:04:29

Bizonyára észrevetted már, (borzalmasnak tartom az egész sorozatot) de minden egyes kiadás kidobálja az utolsó 20-30 filmet amiket a trendek meg elsősorban azért szuszakolnak bele, mert az Oscaron megszórták. Emiatt én is elkezdtem listába szedni a különböző kiadásokat, hogy összeállítsam a listát arról a 340 filmről, ami nélkül már nyugodtan meghalhatsz.

Viszont volt két kiadás ami nagyon mélyen belenyúlt a régebbi filmekbe is, ha jól tudom az egyik a 2008-as volt, a másik meg a 2015-ös de ha érdekel majd utánanézek. Sőt utóbbi időben ideológiai meg cancel culture okokból is kikerültek filmek, nagyon érdekes összevetni hogy pl mely kiadásokban szerepel a Passió, vagy hogy ripsz ropsz eltűntek a Kevin Spacey filmek.

Amúgy ha végigcsináltad az alapkönyvet, megnézed ezeket a valaha must see movie-kat is? :D Bónusz pontokért?

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2023.06.29. 23:11:52

@scal: a tervem alapvetően az, hogy ha vegzek az első kiadással, akkor az aktualis kiadasból vegigveszem azokat a filmeket, amik azota kerultek bele. ... De ezen meg lehet, hogy finomitok, es megnezem az osszes olyan filmet ami azota valamelyik kiadasba belekerült...
süti beállítások módosítása