1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

352. Rio Bravo - 1959

2020. május 06. 14:19 - moodPedro

mv5bytdknjq1mzqtmdq5zc00mgmzltg5mdctyzawmty3yti4yzq4xkeyxkfqcgdeqxvynzm0mtuwnty_v1_sy1000_cr0_0_735_1000_al.jpgUSA (Armada Productions), 141 perc, Technicolor, angol

Rendező: Howard Hawks

Producer: Howard Hawks

Nem mondhatjuk, hogy kifejezetten a Délidő remake-je lenne ez a film, viszont sok elemében nagyon hasonlítani szeretne arra. Olyan elemzést is olvastam mely szerint ez egy "válasz" lenne a Délidő-re... méghozzá egy igazi "tökös" válasz. Wayne-ék szerint ugyanis egy igazi amcsi nem rohangál rémülten a városban segítséget kérve, egy kemény amerikai maga veszi kézbe a dolgokat...

Emlékeztetőül: a hét évvel korábbi filmben a Gary Cooper által alakított marshalnak 1 órája van, hogy ütőképes csapatot rántson össze, amikor megtudja, hogy délben vonaton érkezik egy szabadon engedett bűnöző, hogy bosszút álljon rajta, amiért elfogta.

Igazából itt is egy csapatot kell összetoborozni, hogy egy elfogott bűnözőt fogva tartsanak, akiért annak bátyja, és bűnbandája érkezik a városba, hogy kiszabadítsa. Itt azonban a csapat viszonylag hamar összejön, a film nagy része a patthelyzetet ábrázolja, ahogy a feszültség egyre nő a városban, és mindenki arra figyel, kinél pattan el a cérna előbb, a bűnözőknél vagy a rendfenntartóknál?

Gary Cooper (a Délidő marsallja) állítólag nagyon erőltetettnek tartotta a végeredményt. Én is úgy gondolom, hogy nem nagyon szabadna egy lapon említeni a Délidővel, ami vitathatatlanul remekmű, a legszínvonalasabb amerikai westernek egyike. Emez viszont többnyire bevált panelekből építkezik. (És sokadik alkalommal be kell vallanom azt is, hogy általánosságban nem tartom túl nagyra az amerikai westernt, ennek a műfajnak szerintem az olaszok lesznek az igazi mesterei, lásd Sergio Leone) 

A balra fent látható plakáton egy kivételével látszik is, hogy kikből áll a csapat: elöl John Wayne a seriff, a tenyeres-talpas mogorva medve. A kemény férfi, aki nehezen mutatja ki az érzéseit. John Wayne amúgy ez előtt a film előtt néhány évig megpróbálkozott westerneken túl valami másban is maradandót alkotni, de nem nagyon voltak rá kíváncsiak az emberek, úgyhogy visszatért ahhoz a műfajhoz, amiben megkedvelték.

A plakáton a seriff mögött közvetlenül az ő helyettese látható. Dean Martin játssza, akivel a Művészpánikban találkozhattuk Jerry Lewis mellett. Az a páros komédiáival volt népszerű, felbomlásuk után viszont Martin megpróbálkozott egészen más jellegű szerepek eljátszásával is, és el kell ismerni, hogy a film egyik leghitelesebb játékát mutatta. Egy leszokóban levő alkoholista, aki elszegődik a seriff mellé fenntartani a rendet. 

rio-bravo_eqzfhh.jpg

Ő volt a film egyik legérdekesebb karaktere, bár Martin többször is említette, hogy nagy kihívás volt számára ez a szerep. Volt, ahol sírnia kellett, de sokkal többször izzadnia és remegnie az alkohol-elvonás miatt (csak akkor nem remeg, ha Mexikói zenét hall). Nem látszik rajta az erőlködés. Mondjuk a pozőr John Wayne mellett nem túl nehéz színészi teljesítményt mutatni.

Ha a felső poszteren továbbengedjük a tekintetünket, látjuk a csapat harmadik tagját, Colorado-t (Ricky Nelson-t) talán csak azért, hogy a fiatalabb lányok is jegyet váltsanak a tőlük egyébként feltehetően távolabb álló - western - műfajú filmre. Szerepe szerint a fiú fiatal kora ellenére is bátor kiállású profi, akit örömmel vesznek a csapatba, sőt először hiába kérik, hogy csatlakozzon, végül mégis melléjük kerül... Ha fiatal lány lennék valószínűleg máshogy látnám, de én semmi kisugárzást nem vettem észre ennél a karakternél...

mv5bmdhlmwmzzdgtndqzns00mtk5lwfmmzktnwyzmdm5yjqwzmzlxkeyxkfqcgdeqxvymtcyody2ndq_v1.jpg

Igazából egy negyedik tagja is van a csapatnak: egy fogatlan kis öreg figura, Stumpy (köpcös), Walter Brennan, aki többnyire a fogdában kuksol. Aki megpróbál belépni az épületbe, arra kérdés nélkül tüzel. Na, ő még zseniális volt ebben a mellékszerepben.

Hogy valami a szépérzékünket is stimulálja, nem szorosan, de mégis a csapathoz tartozik az Angie Dickinson (26) által alakított szerencsejátékos hölgy, aki amolyan vadnyugati femma fatale-ként beleszeret a nála nagyjából kétszer idősebb (51) seriffbe. Legerősebb színészi eszköze, hogy érzékien vonzó...

Ahogy említettem, ezt a filmet mintegy válaszként szánhatta Hawks és a címszereplő Wayne a Délidőre, amiről talán érdemes elmondani, hogy sokan a McCarty féle kommunista üldözés allegóriájaként tekintettek rá. A film forgatókönyv-íróját, Carl Foreman-t pont akkoriban feketelistázták, mivel tíz évvel korábban tagja volt az amerikai kommunista pártnak, de nem volt hajlandó kiadni párttársai nevét. Wayne büszke volt arra is, hogy tevékeny részese volt, hogy Foremant az ország elhagyására kényszerítették. Angliába költözött, ahol hagyták dolgozni, ahol végül az amerikai nagykövetség felszólítására le kellett adnia útlevelét, ezzel mintegy megfosztva amerikai állampolgárságától. Csak a hetvenes évek közepén tért haza...

Zárójel bezárva.

Ezt csak azért említettem, mert így talán érthető, hogy egy nem túl erős, két órán jócskán túlnyúló hosszával, vontatott - és a Cooper által is nehezményezetten - erőltetett  történetével miért vált olyan jelentőssé ez a film - feltehetően elsősorban az amerikaiak számára - hogy felkerüljön erre a listára.

Howard Hawks egyébként ezzel a filmmel tért vissza Amerikába. 1955-ben volt egy nagy bukása, A Fáraók Földje, mely a Tízparancsolat illetve a Ben-Hur-hoz hasonlóan hatalmas költségvetésű szuperprodukció volt, de veszteséges volt a mozikban. Valószínűleg ennek hatására is néhány évet Európában töltött, és csak 1958-ban tért vissza, hogy egy olyan filmet készítsen melyben nem az akció, hanem a szereplők jelleme az izgalmas.

Ebben a Texasi, Rio Bravo nevű városkában úgy néz ki, hogy senki nem csinál semmit. Mindenki vagy balhéra készül, vagy azt próbálja megakadályozni. A balhék közötti időszakokat kocsmázással, kártyázással múlatják. annex_wayne_john_rio_bravo_nrfpt_02.jpg

A nézők szerették. Én nem. Nálam akkor szakadt el igazán a cérna, amikor a film utolsó harmada környékén a fogdában őrködő, kissé fásult törvény őrei, élükön Dean Martinnal és Ricky Nelsonnal elkezdenek gitározni és énekelni...rio-bravo_fkweox.jpg

És, hogy mutassak valami olyat, ami a hetvenes évek exploitation filmjeinél lett gyakran alkalmazott reklámfogás: olyan fotóval vagy grafikával promózni, ami valójában nincs is a filmben. Hát ilyesmihez még csak hasonlót sem látni benne..., a kép alján látható szövegből viszont úgy tűnik, hogy ez feltehetően egy lobby kártya, ami a mozik előterében volt akkoriban kitéve a bemutatott filmeket reklámozandó...

mv5byjniodrkmdetywu5zi00ytkwlwfhotutyzu4ntljnzbiogvhxkeyxkfqcgdeqxvymjaxndq4na_v1_sy1000_cr0_0_772_1000_al.jpg

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr215660428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2020.05.06. 17:25:45

Látom kiakasztott a film :D De a legtöbb listán rajta van, mint jelentős western, ami őszintén szólva nekem is fura, én is eléggé lehúztam az írásomban. Főleg annak tükrében, hogy már volt pár nagyon modern francia újhullámos film - hozzájuk képest látszik, mennyire el volt ekkor maradva Holylwood. Ami megmaradt, az Dudás küzdelme az alkoholizmusával, mint egyetlen értékelhető motívuma a filmnek.

Na de, mivel ez az utolsó közös filmünk az 1950-es évekből... Bő másfél év alatt eljutotunk a végére, jöhet a szokásos évtizedösszefoglaló OFF:

1) Nálam voltak, de nálad kimaradtak: kb. 15 ilyen film volt, de csak egyet említenék meg, amelyet szerintem a legjobban bánhatsz: a Rififi (1955) c. francia krimi egésze sem rossz, de van egy olyan húszperces jelenete, ami miatt mindenképpen érdemes lett volna beletenni a könyvbe.

2) Hogyan értékelnéd az 1950-es éveket mai szemmel és a korábbi évtized filmjeinek tükrében? Pl. mennyire érzed a fejlődést A Manderley-ház asszonya (1940), az Idegenek a vonaton (1951) és az Észak-északnyugat (1959) között? Vagy nézhetünk westerneket is, mint a Hatosfogat, a Vörös folyó és a Rio Bravo?

3) 1960-as évek spoiler címszavakban:
- monumentális, történelmi és zenés filmek, horrorok és pszichológiai filmek, kémfilmek, spagetti westernek, szatírák
- Antonioni, Bunuel, Godard, Kubrick
- európai (csehszlovák, francia, olasz, spanyol) filmművészet, Japán és Dél-Amerika

Nagyon sokszínű lesz hatalmas változásokkal, ez a klasszikus művészfilmek aranykora :)

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2020.05.06. 18:40:42

@Liberális Artúr: Haha, ki azért nem akasztott. Az a Jonny Guitar volt, amit azóta is emlegetek, ha nevetségesen gyenge western filmet akarok említeni... Ez az én ízlésem szerint egy átlagos gagyi amerikai western... :)

Az ötvenes évekkel kapcsolatban úgy nagyon összességében az a véleményem, hogy valahogy többet vártam tőle... Az minden kétséget kizárólag már végbement, hogy a jó filmek gyártása egyelőre átköltözött Európába. Mindennek ellenére sem az olasz neorealizmus, sem az évtized végére jellemző francia új hullám nem hozta azt, amilyen várakozásaim voltak velük szemben. Talán érthető is, ha figyelembe vesszük, hogy mindkettőnek pont akkor és egy viszonylag rövidebb ideig volt létjogosultsága. Jelentősége csak akkor és abban a környezetben volt. Ahhoz, hogy az új hullámosokat igazán értékelni tudta a korszak, valószínűleg annak is szerepe volt, hogy a korabeli néző ismerte filmkritikusi munkásságukat. Mondjuk Puzsér rádiós filmművészeti magazinjai engem nagyon elszórakoztatnak, és ha filmkészítésbe vágná a fejszéjét, lehet, hogy valami értékelhetőt hozna ki magából, ám az utókornak már csak maga a film jutna, az nem, hogy milyen egyéniség volt Puzsér mint kritikus.

Fejlődést én egyelőre nem nagyon látok úgy általánosságban. Az általad felsorolt westernek közül például időrendben az első zseniális, a többi pedig számomra érdektelen. Mintha azzal, hogy szép színes szélesvásznú képet tudnak létrehozni, más nem is számítana, csak ez. AZ is lehet, hogy a nagy kommunistaüldözésben elkergették Hollywoodból az összes valamirevaló forgatókönyvírót. (van most bennem persze egy kis gonoszkodás, még akkor is, ha az illető már nem olvassa amit írok :)))))

Európában viszont látom, hogy teret kaptak zseniális rendező egyéniségek. Amerikában is próbálkoznak (mondjuk New Yorkban) , de az avantgárd nekem kevés ahhoz, hogy érdekesnek találjam.

Amennyire előzetesen olvastam Hollywoodot most egy darabig elfelejthetjük. A hatvanas években bízok nagyon, de most azt gondolom, hogy a hetvenes nyolcvanas évek lesz az, ami nekem igazán be fog ütni...

De ha igaz, amit utolsó mondatodban írsz, akkor a hatvanas éveket is nagy izgalommal várom!!!

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2020.06.06. 09:50:44

Néhány hónapja láttam életemben először a filmet - sokat hallottam, olvastam pedig róla évtizedek óta. És tetszett. Nem tökéletes, valami hiányzik ahhoz, hogy a zseniális klasszikusok sorába emelhessem - de az esély megvolt benne.
Egyvalamiben én feltétlenül a Rio Bravo javára döntenék a Délidőben ellenében: a karakterek és a színészi játék. Ők szerintem nagyon magasan vannak itt - de mögöttük közel sem látszik olyan mélység (környezet, társadalom, politika), mint ott.
süti beállítások módosítása