1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

196. Gilda (1946)

2018. május 30. 13:04 - moodPedro

postermv5bywuxmzviztutntyxny00yjy4lwjmmjytmznlothjnjhizmzkxkeyxkfqcgdeqxvymdi2ndg0nq_v1_sy1000_cr0_0_662_1000_al.jpgUSA (Columbia), 106 perc, ff. angol

Rendező: Charles Vidor

Producer: Virginia Van Upp

Bár a film valódi főszereplője Glenn Ford, a film több plakátján is Rita Hayworth-öt tolták az előtérbe... mit előtérbe... senki mást nem mutatnak rajta kívül. Jó oka van ennek, hiszen Rita Hayworth kisugárzása szinte radioaktív. Állítólag Bogart azért nem vállalta el ennek a noirnak a férfi főszerepét, mert attól tartott, hogy mindenki csak Hayworth-öt bámulná a vásznon. Látva, hogy Ford-ot simán lehagyták a plakátról, lehet, hogy ennek a félelemnek volt is valós alapja...

Egyébként Ford egyáltalán nem rossz. Korábban egy filmjét sem láttam, és az első néhány percében valahogy esetlennek, másodosztálybelinek tűnt. És bár sehol sem éreztem rajta mondjuk Bogart-hoz hasonlítható karizmát (na jó... azért ez erős elvárás lenne) végül azért egyáltalán nem volt rossz.

Még mielőtt rátérnék a filmre magára... vessünk egy pillantást Rita Hayworth-re... Nem ugrik be róla valami/valaki? Nekem szinte az első megjelenésekor bevillant egy másik hölgy egy jóval későbbi filmből:

Hát igen... A karakter megrajzolójának saját bevallása szerint nagyrészben Hayworth inspirálta Jessica Rabbit karakterét.

disney_jessica_rabbit_by_falchion36-d6doo0x.jpg

Hayworth tényleg elragadó, de egyvalami mégis hiányzott belőle: hiába fizette be a stúdió egy énektanárhoz, nem sikerült elfogadható szintre hozni az énektudását. Ezért hiába énekel el látszólag két dalt is remekül a filmben, valójában nem őt halljuk. A korabeli közönség ezt vagy észre sem vette, vagy szívesen megbocsájtotta neki, hiszen olyan sztriptízt mutatott be hosszú kesztyűjének levételével, ami felért bármely másik színésznő teljes levetkőzésével. 024-gilda-theredlist.jpg

Argentínában zajlik a történet nagy része, méghozzá egy illegális kaszinóban. A Ford által alakított Johnny Farrell csaló szerencsejátékosként keresi kenyerét, míg egy szép napon egy véletlen folytán összebarátkozik az említett kaszinó tulajdonosával, aki látva több területen is csillogó tehetségét felveszi a kaszinó vezetőjének. hm...

A film forgatókönyvét állítólag a forgatással párhuzamosan írták, azaz a film elején még senki nem tudta, hogy hova fog kifutni a dolog. Ennek - őszintén szólva - több helyen láttam is a nyomát. Helyenként bizony vannak olyan erőltetett fordulatok, amik feltehetőleg erre az előre átgondolatlanságra vezethetőek vissza. Nagyrészt azonban megbocsájthatóak ezek, kivéve a film végét, ami számomra fájdalmasan összecsapottnak és erőltetettnek tűnik. Kb annyira, mint a Lost lezárása, ahol annyira összekuszálták a szálakat, és olyan magasra helyezték a várakozásokat, hogy abból nem lehetett már jól kijönni. Itt is úgy zárták le a filmet, hogy az kimondottan csalódást okozott.

Ennek a noirnak az esetében a laza bűnügyi szállal szemben sokkalnagyobb jelentősége van a femme fatale karakter kibontása. Na ebben Hayworth-re nyugodtan lehetett támaszkodni. Ha valamit, akkor ezt tökéletesen hozta. Szép kis szerelmi háromszöget látunk kibontakozni mindjárt a film kezdetén, és gyakorlatilag ez lesz a mozgatórugója a film összes cselekményének.

gilda_a4d3f6.jpg"Egyszer hű voltam valakihez,

és látja mi lett a dologból..." - mondja Gilda (Hayworth)

Hayworth femme fatale-ja érzésem szerint a legártatlanabb szemekkel nézne, ha férje egy másik férfival kapná rajta az ágyban, és a legőszintébb csodálkozással vegyítve hazudná, hogy a sötétben azt hitte ő az... Miközben ő maga legszívesebben talán megölné szerelmét mintsem azt mással lássa...

Hayworth egyébként Orson Welles felesége volt ekkoriban, és, hogy talán a femme fatale karakter a való életben sem állt tőle teljesen távol, amit az is igazolhat, hogy ennek a filmnek a forgatása alatt állítólag Glenn Forddal (is) megcsalta Welles-t, akivel pár éven belül el is váltak. Pletykálják, hogy a rendező, aki a stúdió kérésére próbálta kiküszöbölni a botrányos fejleményeket, bepoloskázta a sztárok öltözőit, hogy nyomon tudja követni a z esetleges nemkívánatos légyottokat.

Mivel a nézők imádták ezt a filmet, Hayworth és ügynöke sikeresen felsrófolta a színésznő bérezését az amúgy a kisebb stúdiók közé tartozó Columbiánál. Ettől kezdve ugyanis olyan szerződéseket kapott, melyek szerint részesedést kapott a filmes bevételek után. Ami egyáltalán nem volt megszokott ekkoriban. (És most is csak a legnagyobb sztárok tudják ezt kikövetelni maguknak)

És - mint az alábbi hirdetés mutatja - a film bevételei már akkoriban sem kizárólag a mozipénztárakban gyűltek. Az alábbi hirdetés jól illusztrálja, hogy a film kapcsán Hayworth-el milyen jól lehetett például Max Factor rúzsokat reklámozni.mv5bnwu0mtzhzgmtzwzmny00mzq5lwizmdutzmi3nwu0mzrlzmy1xkeyxkfqcgdeqxvymzk3ntuwoq_v1.jpg

A végére egy kis különlegesség. Van egy mellékszereplő, akinek az ízesen magyaros angolja már mérföldekről árasztja a magyar származást: Steven Geray, azaz Gyergyay István játssza azt az inast, aki akkor is simán leparasztozza Johnny karakterét, amikor az hatalmának csúcsára ér.

007-gilda-theredlist.jpgKellemes meglepetés volt ez a film. A hangulat működött egészen a végéig, amit csak az a nagyon fülénél előrángatott befejezés tudott elrontani. 

A posztban igyekeztem kerülni a súlyosabb szpoilereket, a kommentekben azonban bárki bármit írjon, ennek megfelelően aki mostanában tervezi megnézni a filmet az javaslatom szerint csak utána kommenteljen!

5 komment
Címkék: film ff film noir USA

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr1214011746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ursus Arctus 2018.05.31. 11:15:48

Rita Hayworth elsősorban fantasztikus alakja, bombázó teste és nőies megjelenése miatt lett Hollywood ikonikus alakja az 1946 és 1953 közti években (1953-ban forgatta a Salomét). A 70-es évek végétől megjelentek nála az Alzheimer tünetei és sajnos a filmtörténet egyik legszebb asszonya méltatlan módon távozott az élők sorából 1987-ben. Sok helyen máig a 20-25 valaha élt legszebb színésznő között tartják számon. Például itt is: filmworlds.blog.hu/2016/10/30/a_filmtortenet_25_legszebb_szinesznoje

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.05.31. 12:51:48

@WAR10CK.: Köszi! Belenéztem a Saloméba, mert érdekel a Salome téma (pld a Jessica Chastain féle 2013-as Salomé teljesen elvarázsolt) , de ahogy látom, ez az 1953-as nem annyira bejövős - legalábbis nekem. Valahogy Hayworth sem csillog benne annyira, pedig még csak 35 akkor

aptikjampó 2018.05.31. 14:56:17

Érdekes, hogy a nő mai szemmel is gyönyörű, a férfi színészek bár nem rossz külsejűek, valamiért nekem röhejesek.

HARP3R 2018.05.31. 21:19:21

Szinte tökéletes alakkal rendelkezett és 168 centijével az adott korszakban inkább magasnak számított a nők között. (Marilyn Monroe például 166 cm volt.) Még a vonásai is szépek voltak, de a férfiak a hajáért és a védjegyévé vált hajcsapkodásától vadultak meg igazán. (A Remény rabjaiban van is egy ilyen jelenete, amit a rabok a börtön mozijában szemlélnek, üdvrivalgások közepette.)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.05.31. 23:48:43

Mindig érdekes az olyan nőket megnézni, akik valamiért a régi korokban és ma is szexinek, szépnek tartatnak. Persze ebben nyilván segít az időnként újra és újra felbukkanó nosztalgia- vagy retróhullám, amely hatására az újabb generációk is megkedvelhetik a régiesebb szépségjegyeket, de mégis kivételesen ritka az olyan időtlenül izgalmas nő, mint ő. Az azért nem alaptalanul híres Monroe nekem nem ez az eset, Hayworth igen.
süti beállítások módosítása