1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

448. Nagyítás (Blow-up) - 1966

2022. augusztus 22. 00:30 - moodPedro

mv5bnwninti0zdqtnty1mc00m2nmlwe4y2qtytvmodiwnzrkmjc0xkeyxkfqcgdeqxvymtmxmty0otq_v1.jpgNagy-Britannia (Carlo Ponti Production), 111 perc, Metrocolor, angol

Rendező: Michelangelo Antonioni

Producer: Carlo Ponti, Perre Rouve

Antonioni a következőt mondta ezzel a filmmel kapcsolatban:

Ez a film talán olyan, mint a Zen. Ahogy megpróbálod elmagyarázni, összetöröd. Egy filmet, ha szavakkal el tudsz magyarázni, akkor az nem is igazi film.

Sean Connery állítólag azért utasította vissza ennek a filmnek a főszerepét, mert semmit nem értett abból, amit Antonioni mondott filmtervével kapcsolatban. Őszintén szólva, egy kicsit megértem... Én sem mondhatom, hogy teljesen összeállt bennem a kép. Ez nem jelenti, hogy nem tetszett, sőt bizonyos jelenetek, motívumok nagyon is tetszettek, de a film végén úgy voltam vele, hogy "na akkor most mi van???"

mv5bmjlmy2rkm2mtzmviny00zjnklwfmmmutzjfizwnhmmrlntnhxkeyxkfqcgdeqxvymzg1odewnq_v1.jpg

A film eredeti címe kicsit mélyebb, mint a magyar fordítás. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a legtöbb országban meghagyták az eredeti angol címet, még akkor is, ha valószínűleg a legtöbben nincsenek tisztában a többes jelentéssel. 

blow up: elrobban, felrobbant, felfúj, felfújódik, felpumpál, felerősít, felnagyít

Láthatjuk tehát, hogy a magyar fordítás ez esetben igencsak leszűkíti a lehetséges értelmezéseket.

A film elején egy "rag party" utcai pénzgyűjtő akciójának lehetünk tanúi. 10-15 fehérre mázolt arcú fiatal egy dzsipre kapaszkodva járja a várost, és vidáman hangoskodva adományt gyűjtenek. Ugyanennek a csoportnak a pantomimes játéka fogja zárni a filmet.  Ez a rag party annyira angolos dolog, hogy szerintem utánaolvasás nélkül nem sok ember érti, hogy valójában mi is történik. (Érdekes, hogy az olasz Antonioninak fontos volt egy ilyen tipikus angol dologgal nyitnia és zárnia a filmet) A rag party - ha szó szerint próbáljuk fordítani - akkor rongyosbált jelent, valójában a főiskolák által szervezett adománygyűjtéssel egybekötött hagyományos rendezvénysorozatról van szó.

A következő jelenetben megismerkedünk a film főszereplőjével, a David Hemmings által játszott sztárfotóssal, aki egy éjjeli menedékhelyről (melyet első ránézésre valami ipartelepnek néztem) távozik hajléktalanok tömegével. Elköszön a többiektől, majd a legteljesebb természetességgel ül be sötét Rolls Royce-ába. (És mosolyogva ad egy kis pénzt a vele összefutó rag partyzó főiskolásoknak)

mv5bnzbizmy2mzktyza0oc00nzi4lthlzgutngy0mzizmjfmotjmxkeyxkfqcgdeqxvymjuxotq5mza_v1.jpg

Mint kiderül, fotósunk két vonalon aktív. Egyrészt divatfotós, - a legmenőbbek közé tartozik - másrészt a durva valóságot is megörökíteni vágyik készülő könyvében, melyben az élettől összetört egyéneket örökíti meg: hajléktalanokat, gyári munkásokat fotóz realista stílusban, saját környezetükben. (Így kiderül tehát, hogy a gyárban is ehhez az albumához gyűjtött anyagot) Érdekességképpen jegyzem csak meg, hogy a fotós által mutatott képek közül az egyiken szerepel a film alapjául szolgáló novella írója (Julio Cortázar) mint hajléktalan.

Kisebb epizódokban megismerjük fotósunk divatfotós életét is. Aki akkoriban Angliában élt, valószínűleg ismerte a karakternek mintául szolgáló sztárfotóst, David Montgomery-t, aki vélhetően főhősünkhöz hasonlóan egy pökhendi, igazán tenyérbemászó, emellett rendkívűl sikeres alak volt. Az biztos, hogy az ő sajátja volt az alábbi stílusban való fotózás. (Hemmings egyébként parádésan hozza az öntelt fotós figuráját!)

1-20.gif

85b93e05b89be3f3a48358a07a6de0f6.gif

countess-vera-von-lehndorff.gif

tumblr_mq3egplvvg1s55ypto1_500.gif

A jelenetben látható gyönyörű modellt a hatvanas évek egyik szupermodellje, Veruschka von Lehndorff játssza, és jelenetbeli partneréhez hasonlóan remekül játszik a jelenetben. Olyan volt ő a hatvanas években, mint mondjuk a nyolcvanas években Cindy Crawford vagy a kilencvenesekben Naomi Cambell. Íme egy galéria Veruschka korabeli fotóiból:

Veruschkának egy későbbi jelenetben is van egy fantasztikus mondta. Amikor egy partin (továbbra is Londonban vagyunk) , ahol a marijuana füstjét szinte vágni lehet, fotósunk számonkéri az ott meglátott modelt:

FOTÓS: Azt hittem, rég elutaztál Párizsba.

VERUSCHKA: : Én Párizsban vagyok.

veru.jpg

A további fotós jelenetek során ér az első komolyabb meglepetés: szolídan kivillanó női mellek is feltűnnek a vásznon... Európai filmekben nem volt olyan nagyon fura dolog a női meztelenség, angolszász filmekben viszont annál inkább. Ne felejtsük el, hogy a Hayes-kódex még elvileg érvényben volt Amerikában, és Nagy-Britanniában sem volt szokás a szép női test kendőzetlen bemutatása a vásznon, még ízléses formában sem. Állítólag ez volt az első "hivatalos" brit film (tehát nem vesszük figyelembe az amatőr felvételeket, illetve avantgárdnak nevezett szörnyszülötteket), melyben full frontal - azaz teljes, elölről mutatott - meztelenség látható. Átmeneti győzelmet fogunk tehát aratni az elkövetkező évtizedek során angolszász területeken a prüdéria felett, hogy aztán a kétezres évek első évtizedében szépen visszasüllyedjünk a szürkén prüd unalomba... (Aki meztelen női testet akar látni, az nézzen ízléstelen pornót)

(Az alábbi animgifen a film egyik wannabe fotómodellje Jane Birkin látható - Őt egyrészt onnan ismerhetik sokan, hogy ő énekelte akkori párjával Serge Gainsbourggal a Je Taime című hírhedt-híres dalt, másrészt, hogy ugyanezzel az úrral közös gyermekük lesz Charlotte Gainsburg színésznő.) Veruschka karakterével ellentétben ő és barátnője még azon a szinten tart, hogy bármit megtesznek, le is fekszenek örömmel a férfivel, csak, hogy az lefotózza őket.

giphy_7.gif

Most, hogy bepillantást nyertünk főhősünk divatfotós életébe, váltsunk át élete árnyéskosabb oldalára, a már említett készülő fotóalbumával kapcsolatos munkájára. A sok elborzasztó képhez készíteni szeretne egy nyugalmat árasztó képet az album utolsó oldalra, ezért a divatfotózás után kimegy egy parkba, ahol teleobjektívvel lekap egy furcsa párt.

A pár nőtagja (Vanessa Redgrave) éeszreveszi, hogy a fotós lefotózta őket, és követeli a tekercset, amin rajta vannak. Valamiért nagyon fontos neki, hogy a kép ne kerülhessen nyilvánosságra. A férfi először nem adja neki oda, de a nő a lakásán is felkeresi. Követel, könyörög, felajánlkozik, csak, hogy megkapja a nyersanyagot.

A fotós enged a csábítástnak, de van annyira aljas, hogy átveri a nőt és egy másik tekercset ad át. 

Viszont a férfit elkezdik érdekelni ezek a képek, és előhívja őket. 

mv5botcymtu2nzg2of5bml5banbnxkftztgwmzyzmtk3ntm_v1.jpg

Ahogy nézegeti a képeket, valami furcsaság tűnik fel neki a háttérben, ezért az adott részt kinagyítja... Majd egy izgalmasnak tűnő kis részt mégjobban kinagyít... Egészen addig, amig már csak szemcsés foltokat látunk, de ezekből a foltokból egy gyilkosság nyomai kezdenek körvonalazódni... talán emiatt akarta a nő annyira visszakapni ezeket a képeket?

blowup_890d8412.jpg

Aki még emlékszik a Kaland - 1960 című Antonioni filmre, az tisztában van vele, hogy a rendező nem mindig adja meg a nézőnek a talány megoldásával járó feloldozást... Hogy ezúttal megkapjuk-e, azt nem árulnám el... de annyit igen, hogy van még néhány további jelenet, ami mégjobban bonyolítja az összképet (drogparti, Yardbirds koncert) de ahogy a poszt elején beismertem, számomra nem egészen állt össze a fejemben a kép. 

Ehhez hozzáteszem, hogy most, a poszt írása közben újra bele-bele nézve a filmbe néhány apró részletet észrevettem, ami első megtekintéskor elkerülte a figyelmemet... Talán érdemes lenne egyszer újranézni az egészet, és esetleg jobban összeállna a kép

Mindezektől függetlenül nagyon kellemes élmény volt megfürödni a hatvanas évek Londoni szubkultúrájában. Antonioni első nemzetközi terepen született filmje nagyon kedves meglepetés volt. A Vörös Sivatagnál (1964) én úgy éreztem mintha kicsit megfeneklett volna, jó hatással volt rá a váltás.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr7417911701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2022.08.22. 20:14:05

érdekes, nekem épp a korábbi Antonioni-filmek voltak nehezebben értelmezhetőek, ezt viszonylag mainstreamebbnek éltem meg. de ne kérdezd, miért, már nem emlékszem a részleteire :D Ettől függetlenül nem rajongtam ezért a filmjéért sem, nem vagyok vele igazán egy hullámhosszon, de hát sok ilyen újhullámos rendező van még.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.08.23. 03:36:55

@Liberális Artúr: A Kaland szerintem nagyon könnyen értelmezhető volt. A későbbi filmjei filmről filmre egyre unalmasabbak voltak számomra, ami a Vörös SIvatagnál tetőzött... Lehet, hogy pont azért untam egyébként, mert nem tudtam értelmezni őket? - Ezt a filmet egyébként egyáltalán nem untam...

morph on deer 2022.08.23. 10:00:56

Azok nem gyári munkások, hanem egy menedékhelyről távoznak reggel, ahol a fotós is töltötte az éjszakát, és fotózta a nyomort.

Valószínűleg az okozhatja az idegen érzést, hogy ma már teljesen más az érzelmi és intellektuális közeg, mint azokban az időkben, azért nem, vagy nem ugyanúgy működnek az áthallások és konnotációk, amelyekre a film épít. Akkor ez sokkal inkább befogadható volt, én ‘86-ban láttam, teljesen szinkronban volt az akkori életérzéssel, gondolkodásmóddal.
Az alapheyzet az, hogy igazából semmi sem az, mint aminek messzebbről, vagy első ránézésre tűnik, közel kell menni, és/vagy fel kell nagyítani.
Például a Yardbirds - amúgy blues-rock - bulin amelyben Jimmy Page és Jeff Beck is játszott, az utóbbi által széttört gitár darabja még mindenki által kívánt, értékes ereklye, egy sarokkal arrébb már értéktelen junk, és akkor találod meg a helyed ebben a világban, ha akceptálod, hogy a világ nem csak abból áll, amit elsőre érzékelsz.
És akkor felveszed a láthatatlan teniszlabdát a fűből, és visszadobod azoknak, akik már ezzel játszanak.
Több szempontból is fontos film ez, a filmes kifejezésmódja is egészen sajátságos, és valóban kell egy bizonyos közeg a befogadásához, de pl nekem egyik meghatározó filmélményem.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.08.23. 15:07:02

@morph on deer: Köszi a korrekciókat!

"Az alapheyzet az, hogy igazából semmi sem az, mint aminek messzebbről, vagy első ránézésre tűnik, közel kell menni, és/vagy fel kell nagyítani."

Ezzel kapcsolatban én pont az ellenkező irányba kezdtem magamban elindulni miután vissza-visszanézegettem a filmbe. Nálam olyasmi kezdett körvonalazódni, hogy pont a túl közeli szemlélődés lehet illúzióromboló/félrevezető. Ahogy például a gitár nyaka értéktelen lom volt közelről, távolról még felbecsülhetetlen kincs volt. Ki tudja, hogy a felnagyított foltszerű alakzat nem csak illúzió volt-e, és a távoli nyugodt háttér volt esetleg a valóság? Persze több értelmezés is lehetséges, sőt, ahogy Antonioni sugallja, nem is biztos, hogy feltétlenül meg kell mindent magyarázni...
süti beállítások módosítása