1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

95. Modern Idők (Modern Times) - 1936

2017. április 06. 00:55 - moodPedro

postermodern_times_poster.jpgUSA (Charles Chaplin, United Artists), 83 perc, ff. angol (részben téma)

Rendező: Charles Chaplin

Producer: Charles Chaplin

Chaplin masszívan kitartott a némafilmes forma mellett még 1936-ban is, amikor már mindenki hangosfilmet csinált rajta kívül.

Szigorúan véve nem egészen némafilm ez, hiszen az első jelenetben a gyárigazgatónak az üzem-rádióba bemondott instrukciói például hallatszanak, de lényegében azért egy klasszikus némafilmről beszélünk. Mondjuk ki részvéttel teli hangon a ravatalánál: A Modern Idők volt az utolsó igazi némafilm, ezután a műfaj halottnak tekinthető. Már ha a némafilmet lehet egyáltalán műfajnak tekinteni.

Chaplin először hanggal tervezte elkészíteni a filmet, de úgy érezte hanggal nem működik a kis csavargó csetlése-botlása. Ezt a figurát - mely ekkor már több mint húsz éves volt - talán egy kicsit unta is a közönség. Ennyi idő azért sok ahhoz, hogy ugyanazzal a karakterrel fent lehessen tartani a nézők érdeklődését. Akár jelképesnek is vehetjük, hogy a film utolsó jelenetében, mintha megadná magát a változó időknek, mégiscsak megszólal... még ha csak énekel is valami olaszos-franciás halandzsát, mégiscsak megszólal, ezzel szimbolikusan is lezárva egy korszakot.modern-times_7cdac309.jpgChaplin mellett a legtöbb filmjében feltűnik valamilyen nő, akibe beleszeret a kis csavargó. Van, hogy végül összejön, van, hogy nem. A Nagyvárosi Fények például merészen drámai volt, Chaplin merte megtagadni karakterétől a happy end-et.  Most viszont szinte semmi drámai hatás nem volt, bár a záró képsor, melyen Chaplin kézen fogva távozik szerelmével a "végtelenbe" szép volt., Talán nem belemagyarázás, hogy ez is egyfajta búcsú a karaktertől.016-modern-times-theredlist.jpg

Visszatérve a nőre: Paulette Godard alakítja a "csavargólány" figuráját. Mezitlábas, szakadt ruhás alakja kellemes színfolt. Jó nézni. Kicsit hebrencs, pont megfelelő partner Chaplin számára. Róla érdemes megjegyezni, hogy ebben az évben összeházasodott Chaplinnel, és hat éven keresztül voltak házasok.

Ami általában nem szokott jót tenni egy filmnek az az olyan téma, ami idővel könnyen elavulttá válik. Márpedig ez ügyben lehet kivetnivalót találni a filmben. Hiszen a játékidő egy jelentős része az ember és a gép harcáról szól. Pontosabban a gépesítés embertelenségéről. Gigantikus gyártósorokat látunk, hatalmas, szimbolikusan túlméretezett fogaskerekekkel, mely mellett az ember szinte eltörpül. Ahelyett, hogy segítené a munkát, inkább csak veszélyt és kellemetlenségeket hordoz. 1936-ban korszerű volt az üzenet, ma az androidos telefonok korában már nem érzem veszélyét, hogy a gépek győzelmet aratnak felettünk.

Furcsa volt újra némafilmet nézni, és bevallom, egyetlen poén volt csak, melyen hangosan hahotáztam. Talán érdemes külön kiemelni: 

Chaplin ekkor már messze nem azzal az intenzitással forgatott, mint egy évtizeddel ezelőtt, amikor évente több filmet is csinált. Nem volt már rászorulva, de valószínűleg már nem is nagyon tehette meg, hiszen amit csinált, az ekkorra már elvesztette "korszerűségét", megújulnia pedig a jelek szerint nem sikerült. Azért látunk tőle még egy-két filmet a listán. Ezzel a néhány remek werk-fotóval búcsúzzunk Chaplintől egy jó évtized erejéig.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr5012402235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2017.04.06. 08:13:17

Irigyellek azért, hogy te sorban nézed a filmeket... Amire kíváncsi vagyok: Milyen volt megnézni a Jazz énekest a több hónapnyi némafilm után, és milyen most immár megszokva őket újra belefutni egy némafilmbe?

Amúgy nemrég belefutottam a filmmel kapcsolatban az egyik legizgalmasabb jelenet trükkfelvételébe. Én meg naivan azt hittem, valódi mutatványt látunk :D

www.youtube.com/watch?v=K4oTcWevGfs

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2017.04.06. 13:17:09

@Életunt Cápa:
Jazz Énekes: Milyen volt megnézni több hónapnyi némafilm után? Nagyon jó kérdés. Szinte átéltem ugyanazt, amit a korabeli nézők érezhettek feltételezésem szerint. Kis túlzással frenetikus hatással volt rám.

És most belefutni a némafilmbe: Bevallom... most meg azt éreztem, hogy nagyon eljárt Chaplin fölött az idő. Nem tudott megújulni. Stan és Pan filmjén sokat röhögtem (ők korán, ügyesen átálltak a hangosfilmre), Chaplinnél csak a kokós jelenet volt ami igazán megröhögtetett, ami még nem lett volna baj, de az általam látott előző két filmjében meglepően erős drámai hatás teljesen elmaradt.

A korizós jelenet tényleg ügyes! Én nézésekor azt hittem, hogy a földre van fölfestve a trükkös rész, persze így, ahogy van sokkal könnyebben kivitelezhető. Nagyon kreatív.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2017.04.07. 11:58:12

""ma az androidos telefonok korában már nem érzem veszélyét, hogy a gépek győzelmet aratnak felettünk."

Igen... Nem ÉRZED a veszélyt... pedig az úgyanígy ott van :)"

gabroca 2017.04.07. 14:58:22

Chaplin remekművek:

Aranyláz
Modern idők
Diktátor

(Kutyaélet, Nagyvárosi fények)
süti beállítások módosítása