1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

449. A Jó, a Rossz és a Csúf (Il Buono, il Brutto, il Cattivo) - 1966

2022. augusztus 27. 04:33 - moodPedro

mv5bntu3odqwnjgtymvhzs00nwm5lweymzktmza1zmrizmexnzllxkeyxkfqcgdeqxvynzgyntqwmje_v1.jpgOlaszország, Spanyolország, (Arturo González, PEA), 161 perc, Technicolor, olasz

Rendező: Sergio Leone

Producer: Alberto Grimaldi

Milyen érdekes, hogy a westernt, ezt a tipikusan amerikai műfajt, - mely a hatvanas évek közepére azért sokat veszített már népszerűségéből, egykori csillogásából - pont egy olasz tudta megújítani, és egyúttal minőségileg magasabb szintre emelni.

Volt ugyan néhány igen színvonalas western - ld Hatosfogat (1939), illetve Délidő (1952) - de azért többségük meglehetősen klisés, kiszámíthatóan hamiskás: a férfias medve John Wayne vagy a jóképű, és végtelenül korrekt James Stewart harcolt a gonosz bűnözők ellen. Most pedig jön egy rendező, aki megnyomja a reset gombot a western műfajon, és olyan remek filmeket tesz le az asztalra, melyekkel gyakorlatilag új műfajt teremt: a spagetti westernt. (Az amerikaiak kezdték így nevezni, kezdetben kicsit lenézően ezeket az olasz gyártású filmeket)

Na, de hogyan jutott Leone idáig? Fiatalon segédrendezőként dolgozott például DeSica keze alá a Biciklitolvajokban (1948), de megfordult sok más kisebb-nagyobb produkcióban, pld. Quo Vadis? (1951) illetve Ben Hur 1959. Akkoriban sok nagy produkciójukat olasz közreműködéssel (Cinecittá) készítettek a nagy hollywoodi stúdiók.

1959-ben a Pompeii Végnapjai című film forgatása során annak rendezője, Mario Bonnard súlyosan lebetegedett, és Leone-t kérték fel a film befejezésére. (Nem kapott érte társrendezői megjelölést) Ebből annyi haszna származott (a fizetésén túl), hogy beletanult abba, hogyan lehet nagy költésgvetésűnek tűnő kardozós+szandálos filmet csinálni kis költségvetésből. (ugyanis ennek okán költöztették ide ezen filmjeinek forgatását a hollywoodi stúdiók) Ez a film nagyrészt Andalúziában forgott, és a produkcióban rész vevő olasz filmesek közül valamelyik felvetette, hogy tulajdonképpen westerneket is lehetne ebben a környezetben itt forgatni. (Nem véletlen, hogy ide tér majd vissza Leone pár év múlva)

A hollywoodi szuperprodukciók díszleteit bizonyos megkötésekkel az olasz rendezők felhasználhatták saját filmjeik elkészítéséhez.  Leone első önálló filmje is ilyen volt: a nem különösebben említésre méltó Rodoszi Kolosszus (1961).

Ekkoriban azonban kezdtek ráunni a nézők ezekre a kardozós+szandálos filmekre, így az amerikai megbízók kivonultak Olaszországból. Maradt viszont a kiépített infrastruktúra és a hozzájuk tartozó munkaerő, akik így feladat nélkül maradtak.mv5bntflmjewywmtnjdlmy00ztewltg2nzetmtm0otg5nzdmodc0xkeyxkfqcgdeqxvymzexodeznda_v1.jpg

Leone ekkor lépett egy nagyot, és egy éppen leforgott nem különösebben jó western (Le pistole non discutono - 1964) díszletében és maradék nyersanyagával elkészítette első olyan filmjét, ami igazán a sajátja volt, amivel már hatalmas sikert ért el: az Egy maréknyi dollárért (1964) című filmet Clint Eastwooddal a főszerepben. Ez a film az 1961-es Testőr című Kurosawa film westernesített változata volt - minden hivatalos engedély nélkül. Előfordult már korábban is, hogy westernesítették Kurosawa egyik filmjéből, A Hét Szamurájból (1954) lett Amerikában A Hét Mesterlövész (1960).

mv5bmtu4oty2mte3of5bml5banbnxkftztcwmzc0mzg4mw_v1.jpg

Mivel a filmnek hatalmas sikere volt, Leone nem habozott elkészíteni egy hasonló filmet Pár Dollárral Többért (1965) címmel a következő évben. Ebben már a nagyon karakteres arcú Lee Van Cleef is szerepet Eastwood mellett. Bár a cím alapján azt gondolná az ember, hogy ez az előző film folytatása, valójában nem különösebben kapcsolódnak egymáshoz azon túl, hogy Clint Eastwood gyakorlatilag ugyanazt, de legalábbis nagyon hasonló karaktert játszik a két filmben. Azért nem mondható ki biztosan az egyezés, mert a karakternek hivatalosan nincsen neve. Mások adnak neki becenevet ugyan, de az viszont a két filmben eltérő.the-good-the-bad-and-the-ugly_8b912a.jpg

Mivel ez a film csak tovább fokozta a sikert, Leone nem habozott tovább ütni a vasat. Így készült el a jelen poszt témájául is szolgáló harmadik film. Ebben Eastwood () és Lee Van Cleef (ROSSZ) mellé harmadik központi karakternek Eli Wallach (CSÚF) csatlakozik.

the-good-the-bad-and-the-ugly_sdgpay.jpg

Időben néhány évvel a másik kettő előtt játszódik az amerikai polgárháború alatt (míg a másik kettő utána). A három most említett (egymási utáni években készített) Leone filmeket szoksás dollár-trilógiaként illetve névtelen-trilógiaként is emlegetni. Ez utóbbi Clint Eastwood névtelen karakterének köszönhető, aki mindhárom epizód meghatározó alakja.

Az alábbi werkfotókon a kövérkés, szemüveges férfi Sergio Leone.

Na, de miért mondjuk, hogy Leone spagetti-westernje annyira megreformálta a westernt? 

Az egyik legszembeötlőbb  eleme a vátozásnak, hogy itt minden kopott, mocskos, durva és erőszakos. Ha összehasonlítjuk ezt a képet (James Stewart az 1950-es Broken Arrowban) ...james-jimmy-stewart-1950-broken-arrow-pd-movie2-crop.jpg

...ezzel...the-good-the-bad-and-the-ugly_2lr2ri.jpg

... akkor talán minden azonnal érthető. És nem csak a vizuális megjelenésre mondhatjuk, hogy mocskos, de az emberi minőségekre is. Ennek a filmnek a három főszereplője például mind gátlástalan bűnöző. Nevezheti ugyan Leone a névtelen férfit "JÓ"-nak, valójában nem sokkal jobb, mint a többi. Szemrebbenés nélkül lelövi mindazt, aki utjába kerül, és mellesleg fő bevételi forrása az igazságszolgáltatás kijátszása. Partnerével (CSÚF) abból élnek, hogy az ő fejére kiírt vérdíjat felveszi, majd amikor a férfit felakasztja a serif, a JÓ kilövi a kötelet, elszöknek, majd felezik a vérdíjat. A JÓ erkölcsösségéről elég annyit mondani, hogy első pénzügyi nézeteltérésüket úgy zárja le, hogy kiszolgáltatott üzlettársát otthagyja a sivatagban ló nélkül. A korábbi westernekkel ellentétben, ahol - néha faragatlan vagy indokolatlanul durva volt a főhős, de - megkérdőjelezhetetlen volt a jók-rosszak szembeállása, itt már nem olyan egyértelmű, hogy ki a jó, ki a rossz. Nincs amolyan igazság harcosa, alapvetően mindenki a pénz megszerzéséért harcol. (nem véletlenül hívják dollár-trilógiának is a három filmet együtt)

Leone alapvetően a látványt igyekezett a lehető legautentikusabban megalkotni. Ebben valószínűleg hitelesebb volt, mint az amerikai elődök többsége.

A durva megjelenésen túl persze a Leone-féle spagetti western más ismérveit is könnyen kiemelhetjük. Például a zeneszerző Ennio Morriconét. Őt talán be sem kell mutatnom, hiszen filmzenéi a filmtörténelem legjobbjai és legismertebbjei közé sorolhatóak. 

Leone állítólag eleinte nem rajongott Morricone zenéiért, amikor a film producere össze akarta hozni vele. Egy munkamegbeszélésre azért nagy nehezen rá lehetett beszélni. Ha akkor ez a beszélgetés elmarad (ahol megtört végül a jég közöttük), akkor meggyőződésem, hogy Leone filmjei messze elmaradnak ettől a színvonaltól. Leone élete végéig hűséges maradt Morriconéhoz, még azokhoz a filmekhez is őt kérte fel, melyeket a későbbiekben nem ő rendezett, csak producerként jegyzett. Ők mindketten kellettek ezekhez a filmekhez!

Morricone zenéi újszerűek voltak abban a tekintetben, hogy teljes természetességgel keveredett benne a klasszikus nagyzenekari hangzás a torzított Fender-gitárok hangjával vagy éppen a szájharmonikával.. Ne felejdük, hogy az amerikai western leginkább hagyományos country-zenével társult. 

Állítólag a film sok jelenetéhez Leone előre megkompnáltatta a zenéket, hogy arra a zenére komponálhassa ő maga a képet. Ahogy általában szerzőpárosok esetében zenére szokták írni a dalszövegeket, úgy Leone is a kész zenére, annak hangulatához illeszkedve igyekezett megkomponálni jeleneteit. Talán ez sikerének egyik legnagyobb titka...

De említhetjük a képek kompozícióit is. Hosszú totálokat szuperközelikkel variál, ahol egymás után látjuk a helyszínt,  majd az arcok durvaságát...Az idő megáll, a szereplők mozdulatlanok, a váltások egyre gyorsabbak... míg el nem jön a mindent feloldozó leszámolás

dwmlko4vaaajeo2.jpg

A film első tíz percében nem szólal meg senki... Megismerkedünk a három főszereplővel. Mindhárman másodpercek alatt képesek lelőni három-három embert, ha úgy hozza a helyzet. A Névtelen (Eastwood) és Tuco (Eli Walach) együttműködéséről ejtettem már szót. (Itt jegyzem meg, hogy a névtelen férfit végig Szőkének hívja üzlettársa, amire nem találtam teljesen meggyőző magyarázatot, hiszen Eastwood mégiscsak barna, mégha valamennyire világos is...

mv5bnmvmmjm5n2mtytjkys00owq1lwjmyjktzmzizge0odvmztu0xkeyxkfqcgdeqxvymjqwmdg0ng_v1.jpg

Tőlük kicsit elkülönül Angyalszem (nagyon "találó" név, ha figyelembe vesszük férfiasan kemény, szinte félelmetes megjelenését) - Lee Van Cleef, aki - ahogy menet közben kiderül - ugyanazért a kincsért hajt mint a másik kettő. Talán nem túlzás azt mondani, hogy egy road movie-ba hajlik ez a western, ahogy a férfiak vándorolnak sivatagon és mindenféle veszélyen, akadályon keresztül a 200.000 dollár megszerzésétől hajtva. Ketten tudják, hogy melyik temetőben, a harmadik, hogy ott melyik sírban van elásva a mérhetetlen kincs. Ha belegondolunk, 200.000 dollár még ma is szép összeg (durván 80 millió forint mai árfolyamon), az 1800-as évek végén viszont felfoghatatlanul nagy összeg lehetett akkori értékén. 

A fiúk útközben akarva-akaratlanul belekeverednek a polgárháborúba is...

... de végül megérkeznek a temetőbe...

the-good-the-bad-and-the-ugly_46787e.jpg

És ebben a fantasztikus zárójelenetben összeérnek a szálak, elérünk a katarzishoz egy hármas párbajjal... ez önmagában is újszerű, hiszen a western párbajok jellemzően két fél vitájára szoktak pontot tenni. Nem tartom kizártnak, hogy van még ilyen hármas párbaj - ahol mindhárman ellenségei/ellenfelei a másik kettőnek - de én nem emlékszem ilyenre.

mv5bmji4ndaxnje5m15bml5banbnxkftztgwmti0mdg5mte_v1.jpg

Nyilván nem lövöm le a poént, hogy ki szerzi meg a kincset... bevallom én nem annak drukkoltam, akinek feltehetően a többség szurkolt... Nekem a JÓ figurája volt a legkevésbé szimpatikus. Ez az erőltetett szótlansággal párosuló megállás nélküli szivarozós fazon nekem nem jött be annyira. Eastwood itt gyakorlatilag a színészi eszköztelenség végletekig vitt módszerét alkalmazza. A teljes filmben ugyanaz a kifejezéstelen arc, ami csak akkor mutat némi életet, ha szivarát kell szája sarkában elhelyezni. Ettől még lehet szeretni, de két ellenfele sokkal izgalmasabb színészi teljesítményt mutat.

Eli Wlach viszont imádnivaló a gátlástalan CSÚF szerepében. A kegyetlen ROSSZ pedig... hát annyira jól játssza a gazembert, hogy nekem - bevallom - ő volt a kedvencem...

Az alábbi képen sorrendben: A - A CSÚF - ÉS A ROSSZ

mv5bnzqzmjfkn2qtztgzyy00ogi0ltg5mzatzwzhmdrizje4nmq0xkeyxkfqcgdeqxvymte2nza0ng_v1_1.jpg

A film egyébként Spanyolországban forgott. A nemzetközi szereplőgárdából egyedül a három főszereplő beszélt angolul a felvételeken, a többiek a saját anyanyelvükön, majd később mindenki angol utószinkront kapott.

A legtöbb jelenet Andalúziában, Almeríában készült, de többek között a temetői zárójelenet északon a dombosabb Contrerasnál. Ezt a helyszínt 2016-ban, a film bemutatójának 50. évfordulójára gyönyörűen rekonstruálták a környék lakói. (Talán extra idegenforgalom generálásában bízva.) Filmrajongók számára igazán megér egy látogatást ez a kultikus hely, ha a környéken járunk... esetleg eljátszhatjuk barátainkkal a film emblematikus záró jelenetét. (Kb félúton van Vallaloid és Bilbao között: Sad Hill cemetery). 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr2017912899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2022.08.27. 08:40:43

Szeretjük, szórakoztató film, de főleg mert formailag is hatásos (lásd a zene, a képek, az arcok, a hosszú csendek... stb.) Csak azt hiányoltam nagyon, hogy alapvetően egy szórakoztató film, pedig ha jobban belemegy a polgárháborúba vagy a Csúf háttértörténetébe, még sokkal jobb lehetett volna.

Egy kis önreklám, akit érdekelnek a megemlített filmek :D
arturfilm.blog.hu/2016/03/05/a_testor_798
arturfilm.blog.hu/2016/02/07/par_dollarral_tobbert_595

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2022.08.27. 08:48:17

Ja és bocsánat, még egy megjegyzés: egy idő óta én is rákaptam, hogy aktualizáljam a filmekben elhangzott, mesés összegeket, hiszen mai szemmel ezek már nem feltétlenül érnek annyira sokat (ld. Austin Powers: www.youtube.com/watch?v=cKKHSAE1gIs)

Nem tudom, mennyire pontos, de vannak átváltó oldalak: www.officialdata.org/us/inflation/1865?amount=200000

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.08.27. 13:03:10

@Liberális Artúr: kb 3.6 millió dollárt ad a kalkulátor... Kicsit többre számítottam.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2022.08.29. 08:59:43

Ezt írod:
"
Az alábbi képen sorrendben: A JÓ - A ROSSZ - ÉS A CSÚF

"
Az i gazság ezzel szemben:
A Jó - A Csúf - A Rossz
Egyébként a film király, és Morricone mester zenéje felejthetetlen. Ezt jobban kiemeltem volna (a dollár trilógia mindhárom darabjában ő a zeneszerző)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.08.29. 13:40:31

Jó a film, meg is nézem újra.
Megjegyzem, Eastwood sosem a hihetelenül változatos arcjátéka miatt volt híres és sikeres. ;)

@Liberális Artúr: @moodPedro: A vásárlóérték is számít, tudtommal az 1800-as évek 2. felében kb. 25 dollárért egy eljegyzési aranygyűrűt lehetett venni.

+ Ha valakit érdekel: a werkfotók némelyikén Sergio Leone nyakában és kezében látható kicsi, objektívszerű valami egy ún. director's viewfinder, azaz rendezői képkereső. Ez egy kicsi zoom objektív (a jobb modelleken még a képarányokat is lehet változtatni), ami a képbeállítás megfelelő megállapítását szolgálja (látószög, oldalarányok). Felvétel előtt belenéz a rendező, és megmondja, honnan, milyen gyújtótávolságú objektívvel forgassa a jelenetet az operatőr. Minden rendező alapfelszerelése.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2022.08.29. 13:50:30

@Fotósképző: Wow! Nagyon klassz infó a director's viewfinder! Köszi!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.08.29. 16:11:43

"majd később mindenki angol utószinkront kapott"

Én nem ismerem a film angol hangját - nem pártolom a nézetet, miszerint minden filmet csakis eredeti (=angol) hangsávval szabad élvezni -, ezért nem tudom: a három főszereplő a saját hangján szólal meg?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.08.29. 17:52:56

@moodPedro: Szívesen! Sejtettem, hogy a filmrajongókat ilyesmik is érdeklik. ;)

@Androsz: Nem értek nagyon hozzá, de a helyzetet végiggondolva, nyilván az volt a legegyszerűbb, ha sajátok a hangok. Nem kellett keresni "jó hangú" angolokat csak ezért... Még akkor is, ha akkoriban az olaszok még az olasz színészek hangjét is utószinkronizálták, sokszor más színésszel...
süti beállítások módosítása