Logo Pic
Kunyik Kinga 2025. április 23.

Időutazás a Kisfaludy Lapátkerekes Gőzhajón

A reformkorba repíti vissza látogatóit az újjáépített történelmi gőzös a Dunán.  

20250423_113245_1.jpgNavigare necesse est. Ha napjainkban szükségesnek nem is mondható, mindenképpen kellemes időtöltés egy verőfényes napon hajókázni a Dunán, hallgatni a lapátkerekek szorgalmas sustorgását, miközben méltóságteljesen elsuhan mellettünk a Parlament, a Vigadó, a Budai Vár. Sajátos perspektívát kínál ez a közlekedési mód: van egy olyan érzésünk, hogy a hétköznapi gondok-bajok nem tudnak követni bennünket a vízen. Vagy talán a személyzet kedvessége és a kiváló habzóbor helyezte teljesen más megvilágításba az utat? Ki tudja. Annyi bizonyos, hogy Széchenyi okosan döntött az 1830-as évek elején, mikor felkarolta és támogatta a gőzhajózás ügyét. 

26 méter hosszú és egyszerre 100 fő utazhat rajta. Mi az? Nem, nem a legújabb CAF villamos, nem is az új csuklós villanybusz, hanem a 2015-ben újra munkába állt balatoni Kisfaludy Lapátkerekes Gőzhajó! De ha balatoni, miért emlegettük az előbb a Vigadót és a Parlamentet? Nos, 2023-ban a legendás reformkori gőzös a Balatonról fekerült Budapestre, és azóta a Dunán teljesít szolgálatot későbbi testvérével, a Hableánnyal együtt. Az eredeti Hableányt egyébként gróf Széchenyi Ödön építtette: a történelmi gőzös az 1867-es párizsi világkiállítás egyik szenzációja volt. A gróf személyzetével 43 nap alatt érkezett meg Párizsba az újpesti Téli Kikötőből indulva. III. Napóleon kitüntetést adott át Széchenyinek az út megtételének emlékére, a gróf pedig hamarosan eladta a gőzöst egy franciának. Ma az eredeti tervek alapján újjáépített másolata szeli vígan a Duna habjait: ugyanez igaz testvérére, a Kisfaludyra is.   

20250423_105304.jpgAz eredeti Kisfaludy gőzöst az Óbudai Hajógyárban kezdték el építeni, majd 1846-ban, Széchenyi 55. születésnapján bocsátották vízre Balatonfüreden. Maga a hajótest fából készült, fém alkatrész csupán a gőzgép volt benne, amit Angliából hozattak, illetve a lapátkerék bizonyos részei. Hivatalosan 1847 májusától, a strandszezon beköszöntével állt szolgálatba a hajó, onnantól 40 éven át szelte a Balaton habjait különösebb probléma nélkül. Mire 40 év után végül szétbontották Siófokon, tulajdonképpen már nem egy fa hajó volt, hanem egy vastest, hiszen többször is átépítették időközben. 

Jelenleg, 2025-ben a hajó replikáján vagyunk, ami korántsem magától értetődő. Igen nehéz volt megtalálni a régi terveket, hiszen azok megsemmisültek a 2. világháború során, így gyakorlatilag leírásokból, emlékiratokból, régi képekből és makettekből lehetett összerakni azt, hogyan nézhetett ki egykoron a Kisfaludy gőzös. Ráadásul az újjáépítés során komoly biztonsági előírásoknak kell megfelelni, már ezért sem lehetett szó a teljesen eredeti verzióról, hiszen a korszerű szabályzat ezt régen túlhaladta. Érdekes fun fact, hogy az eredeti gőzgépek csupán 40 lóerősek voltak, ami kevésnek tűnik, azonban a vízen viszonylag kis teljesítménnyel is szépen lehet haladni. Ma a két villanymotor összteljesítménye szintén 40 lóerő, a lapátkerekeket ezek hajtják.

20250423_104521.jpgDe hogyan kerültek a balatoni gőzösök a Dunára? Nos, a kovidot követő időszak nem igazán kedvezett a balatoni hajózásnak, így a Kisfaludy és a Hableány is átkerültek a Dunára, ahol nagyon szereti őket a látogatóközönség. Persze könnyen mondjuk azt, hogy átkerültek: a bátor Kisfaludy gőzös a saját lábán tette meg az utat a 120 km hosszú Sió-csatornán keresztül, mintegy 9 órába került ez a mutatvány. Közben megmutatkozott a lapátkerék hajtás előnye: rendkívül jól lehet vele manőverezni. Ez nem utolsó szempont, hiszen a hajó alatt átkelés közben nem volt több 10-15 cm víznél. Igazi bravúrnak számít tehát, hogy egy-két karcoláson kívül nagyobb baja nem esett. Így aztán a Kisfaludy 2023-ban, míg a Hableány 2024-ben költözött át a Balatonról a Dunára, ami jó döntésnek bizonyult. A Hableány egyelőre nincs téliesítve, ezért csak nyáron szolgálja a kirándulni vágyókat. A Kisfaludy télen egy könnyű plexi burkolattal járja a vizet a Rákóczi-híd és a Margit-híd között, útbaejtve nagyjából az összes megkerülhetetlen budapesti látványosságot. Maximális sebessége 10 km/óra, ami egy sétahajó esetében éppen ideálisnak mondható, bár árhullám idején az erős sodrás miatt problémás lehet. 

img_4923.JPGAz egy órás hajóút alatt Fogasy Gergely, a Dunai Sétahajózási Kft. tulajdonosa mesélt a Kisfaludy történetéről, és kifejtette, hogy Budapestnek igazi ékessége tud lenni ez a hajó, ha minden feltétel adott marad az üzemeltetéséhez. Jövőbeni tervei között szerepel egy harmadik lapátkerekes hajó megépítése is, ez a projekt jelenleg tervezés alatt áll. A meglévő két hajó is folyamatos fejlesztésen esik át, hogy megfeleljenek a változó igényeknek, követelményeknek. Az új kikötő tavaly készült el, erre a tulajdonos méltán büszke, hiszen saját forrásból valósította meg a városképbe tökéletesen illeszkedő új elemet. Természetesen ahogy szűk egy óra alatt nem láthatjuk Budapest minden részletét, úgy ez az idő kevés arra, hogy megtanuljunk mindent a hajózás illetve a hazai turizmus várható jövőjéről. Egy dolgot azonban leszögezhetünk: a dunai hajózásnak immár 200 éve van létjogosultsága — ezután is lesz.   

Vissza a címlapra
csodapestbuda
Legjobban pörgő posztok
A Parma elleni mérkőzés
venember83 • 3 nap
Miért lesznek nehezebbek az éjszakák, ha beüt a klimax?
Kontent • 7 nap
A Juventus már a klub-vb-re készül az átigazolásokkal
venember83 • 7 nap
MACHINE HEAD - UNATØNED (Nuclear Blast, 2025)
KoaX • 8 nap
Párizs nagyon sötét múltja
JTom • 3 nap
Cikkek a címlapról
A babaöböl szerepe a nyugodt éjszakákban
A kisbaba érkezése minden család életében óriási fordulópont. Az első hetek és hónapok tele vannak csodálatos pillanatokkal, de ugyanakkor kihívásokkal is. Az egyik legfontosabb és legtöbb kérdést felvető téma az újszülött alvása és annak megszervezése. A babaöböl, más néven mellétehető kiságy vagy…
A dán kekszesdoboz
A múlt héten megkezdte személyforgalmi szolgálatát a svéd cégtől bérelt, amerikai motorral Németországban gyártott, majd Dániában használt dízelmozdonyok első példánya. A vasútbarátok számára ez nagy esemény, egyrészt hogy végre van valami új fotótéma, másrészt hogy ki tud olyan becenevet adni neki,…
>