1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

200. Egy Ember Lemarad (Odd Man Out) - 1947

2018. június 09. 18:35 - moodPedro

mv5bymvlyzu2ztitnmjkoc00otk0lwiyotatymy3ztu5ztc0nddkxkeyxkfqcgdeqxvymjgynjk3mze_v1.jpgNagy-Britannia (Two Cities), 116 perc, ff., angol

Rendező: Carol Reed

Producer: Carol Reed, Phil C. Samuel

Van ezzel a filmmel kapcsolatban egy kérdésem, melyre sehol nem találom a választ. Minden valószínűség szerint a hiányos történelmi ismereteimnek köszönhető ez a tanácstalanság. A kérdés pedig a következő:

Hogy lehet az, hogy egy olyan film nyeri a BAFTA (British Academy of Film and Television Awards), azaz a legfontosabb brit filmes díjat, melynek főhősei az IRA - azaz a britellenes "Ír Köztársasági Hadsereg" nevű kvázi-terrorszervezet tagjai? Ezzel véletlenül sem állást foglalni szeretnék ebben a politikai ügyben, egyszerűen csak nem értem a dolgot. Odáig sikerült eljutnom, hogy 1969 valamiért fordulópont volt ennek a szervezetnek az életében. Volt a régi IRA, és '69 utántól van az új IRA. És a kettő nem  ugyanaz, mégis tanácstalanul állok a film Nagy-Britanniai népszerűsége előtt. Ráadásul még olyan információt is találtam, hogy a BBC2-n Karácsony környékén legalább egyszer adni szokták ezt a filmet. Na ez már végképp nem fér a fejembe. Azon túl, hogy a film második felében végig egy havazós éjszakában vagyunk, semmi olyat nem érzek, amitől kifejezetten karácsonyi hangulatom lenne...

Remélem, hogy kommentben valaki fényt derít nekem ezekre a kérdésekre...

mv5bmdvkzmq5ytktnjuzyi00mjawlwi2nditzji1yjy5ytcwnju3xkeyxkfqcgdeqxvymjgynjk3mze_v1.jpg

Az IRA (bár egyszer sem mondják ki a nevet, egyértelmű, hogy erről a szervezetről van szó) egyik vezetője a börtönből való szökése és azt követő bujkálása után bankrablást szervez társaival, hogy a szervezetnek megfelelő anyagi forrást biztosítson ezzel.  Johnny McQueen-nek hívják ezt a vezetőt, és egy jó darabig azt hittem, hogy olasz bevándorlóról lehet szó, mert a magyar szinkronban a Johnny-t következetesen "dzsánni"-nak (azaz inkább az olasz Gianni hangzásának megfelelően ejtették) Őt egyébként az a James Mason játssza, aki ekkoriban már híres angol színész volt, de hamarosan Hollywoodban ível majd igazán fel a karrierje. 

mv5byzu2mzy0zgitnmu5ms00oge1lwe4ngytymiwnziwntdjnzhjxkeyxkfqcgdeqxvyoti2mji5mq_v1_sy1000_cr0_0_1238_1000_al.jpgBár olvasok olyan elemzést, mely brit noir-nak sorolja be ezt a filmet, ha ez igaz, akkor az én filmesztétikai érzékemnek még van hová fejlődnie. Érzésem szerint ez a film sokkal közelebb van az olasz neorealista irányzathoz, mint a film noirhoz. Rengeteg kültéri jelenet van, mint a Róma, Nyílt város-ban. Ezek egy részét Belfastban forgatták, egy részét Londonban. 

Az említett bankrablást végrehajtja a kis csoport, sikerrel is járnak, ám a börtönhöz és az azt követő rejtőzködéshez szokott Johnny ügyetlenkedik a meneküléskor. Küzdelembe keveredik egy fegyveres őrrel. Johnny lelövi az őrt, de maga is megsérül, ráadásul társai menekülni kényszerülnek, és a balszerencse folytán autójukkal nem tudják fölszedni Johnny-t. 

mv5bztg2ywm3ndutzjqxni00nje4lwe1zjctodewnmnlmgexyziwxkeyxkfqcgdeqxvynjc2otm5mtu_v1.jpgA film az ezt követő éjszakát mutatja be, melyben látjuk a karján sérült Johnny vándorlását a városban, miközben zajlik ellene a hajtóvadászat. Társai is próbálnak nyomára akadni, a rendőrség is körbezárta a várost, és mindenkit ellenőriznek, hogy elkapják a gyilkos ellenállót. mv5bzwy2ndjjztqty2iyns00mzi1lwjim2ytnjq3zwnkmwu4zjcyxkeyxkfqcgdeqxvymjgynjk3mze_v1_sy1000_sx1250_al.jpg

Az éjszaka folyamán Johnny több emberrel is kapcsolatba kerül. Van aki megpróbálja kihasználni a helyzetet, hogy a város legkeresettebb emberébe ütközött bele. Van, aki segíteni szeretne neki, de nem mer. Van aki lelkiismeretfurdalás nélkül szabadulni akar csak tőle. Állapota eközben egyre csak romlik. A sebláz következtében végül már szinte jártányi ereje sem marad...

Végül aggódó kedvese, Kathleen is keresésére indul...

Nagyon kreatívnak és bátornak érzem az operatőri munkát. A vágásért pedig Oscarra jelölték ezt a filmet akkor, amikor még nem csak Amerikai filmeket lehetett az alapkategóriákban jelölni. (Ma már csak a külföldi filmek kategóriájában nyerhet külföldi film).

Akár kiderül miért szeretik a britek ezt a filmet, akár nem... az az érzésem, hogy oda valónak kell ahhoz lenni, hogy az ember igazán értékelni tudja ezt a művet... mv5bodqym2yyntytzwfkzi00mdbjltliywmtmdyzywvlmmnimjfhxkeyxkfqcgdeqxvynjuwmzi2nzu_v1_sy1000_cr0_0_1454_1000_al.jpg

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr1814034470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2018.06.10. 00:42:16

ez egyike azon filmeknek, amelyek egy bizonyos korszakban, társadalmi, politikai környezetben értékelhető igazán, függetlenül attól, hogy a mondanivaló tulajdonképpen elvonatkoztatható. Ettől függetlenül a helyszín, a sztori kerete miatt nyilván a britek értékelik, azon belül is leginkább az angolok, ami nem véletlen. A főhős ugye pont azután követ el gyilkosságot, hogy érlelődik benne az, hogy az erőszak lehet, hogy nem a legmegfelelőbb eszköz a változás eléréséhez. De a sors keze közbeszól, és megöl egy ártatlan embert, aki csak a munkáját végzi, ergo az IRA terrorista módszerei szükségszerűen erőszakba torkollik, aminek ártatlan áldozatai lesznek. Tehát az angolok szemszögét és véleményét közvetítette ezáltal a film, attól függetlenül, hogy embernek ábrázolta az ír terroristákat. De ne feledkezz meg a műfajáról: film noir, ergo a főszereplő antihős rossz döntéseinek eredményeképpen szükségszerűen elbukik. Értsd, az IRA - és mindenki, aki csatlakozik hozzájuk - el fog bukni.

Amúgy színtiszta brit noir, semmi köze a neorealizmushoz, csak mert sok a külszíni jelenet. A fényképezés, a színészek mind profi noir jelleg, nem kvázi amatőr, mint a neorealizmus. A német expresszionizmus - mint a noir gyökere - minden csak nem realista. Pont az ellentettje, amiben például a stilizálásnak nagyon nagy szerepe van (meg egy csomó egyéb dolognak, de ennyire részletesen nem menjünk ebbe most bele.)