1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

157. A Délután Szövevényei (Meshes of the Afternoon) - 1943

2017. december 24. 03:31 - moodPedro

60374.jpgUSA, 14 perc, ff. néma

Rendező: Maya Deren és Alexander Hammid

Producer: Maya Deren és Alexander Hammid

Míg a filmesek jellemzően 35 mm-es filmet használtak egészen a digitális technológia 2000-es években való megjelenéséig, amatőrök számára elérhetővé váltak olcsóbb technológiák is. Ilyenek voltak a 16 mm-es, majd később a 8 mm-es filmek.

A 16 mm-es kamera és vetítő főleg az USA-ban terjedt el a negyvenes évek elején. Eleinte kifejezetten otthoni (azaz teljesen amatőr) használatra szánták, majd ezt a szerepet átvette a még olcsóbb 8 mm-es film.

A Délután Szövevényeit egy avantgárd művész házaspár készítette egy 16 mm-es kamerával, gyakorlatilag nulla költségvetéssel. Ahogy a művésznő mondta: "Annyi pénzből készítem filmjeimet, amennyit Hollywood rúzsra költ." - Ebből nem nehéz kitalálni, hogy nem volt túl jó véleménnyel a Hollywood-i filmes világról. Véleménye szerint az amerikai filmipar volt a filmművészet fejlődésének a legnagyobb akadálya.

Na de akkor milyen is ez a film? Meglepően jó! Mindössze 14 perces, látszik rajta a gyengébb minőségű nyersanyag és felszerelés, de ez nem különösebben zavaró. A film szándékoltan némafilmnek készült.  Na, de némafilmeknél is hozzá vagyunk szokva, hogy a zene azért szinte végig szólni szokott. Itt viszont néma csend uralkodik. Jó, igaz, hogy az ötvenes évek közepén Maya Deren kérésére egy Teiji Ito nevű művésztársa zenét szerzett a filmhez, de én az eredetire voltam kíváncsi, és én megkockáztatom, hogy ezúttal zene és minden kísérő zörej nélkül működik valószínűleg a legjobban ez a rövidfilm.

Az első pár képkocka után azonnal az Andalúziai Kutya jutott eszembe. Mint ahogy utánaolvastam, ezzel nem vagyok egyedül. Deren persze tagadta, hogy bármi köze lenne az Európai szürrealizmushoz, de azért csodálkoznék, ha nem látta volna az említett filmet...

Ekkoriban volt kibontakozóban az RKO-nál induló Lewton (producer) által készített horror vonal (lásd Macskaemberek, illetve a hamarosan sorra kerülő további hasonló zsánerű filmek). Ám míg azoknál a félelmetesnek szánt jeleneteknél inkább kínosan fészkelődtem, - mivel inkább megmosolyogtam a kezdetleges maszkokat, mintsem hogy  a félelem legkisebb szikráját is éreztem volna, - ennél a filmnél pár perc alatt olyan szorongó állapotba kerültem, hogy nagyon bíztam benne, hogy ha már egyszer némafilmnek ígérték, akkor tartják is a szavukat, mert ha a feszült hangulatot hirtelen megtörte volna egy zörej vagy egy kellemetlenebb hang, akkor lehet, hogy egy kisebb infarktust kaptam volna.

Ami a hangulatot leginkább nyomasztóan szürreálissá teszi, az a hamis nézőpont illesztések sora. Azaz térbeli és időbeli hamis kontinuitásokat hoz létre. Aminek köszönhetően olyan képeket látunk, amikkel leginkább rémálmainkban találkozhatunk. Nem megyek bele konkrét példákba, mert azzal csak elrontanám annak az élményét, aki szorongva szeretni végignézni ezt a klassz kis filmet.mv5bntlinjhjnwqtodgzms00zdrmltg4njitnjkyotfmyzm5y2fmxkeyxkfqcgdeqxvyodezmju2mti_v1_sy1000_cr0_0_1462_1000_al.jpg

Youtube-on megtalálható a film: Meshes of the Afternoon. A teljesen néma változatot javaslom. Egyedül. És sötétben. Aki nyitott ilyesmire, annak érdekes élményben lesz része.

mv5bmze0owrmmzutyzq5zs00odrklwfkmditmmvkzgq3yjy0mwyyxkeyxkfqcgdeqxvyodezmju2mti_v1_sy1000_cr0_0_1455_1000_al.jpg

7 komment
Címkék: film ff néma USA

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr5213519637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2017.12.24. 08:57:53

Bocsi, offolni fogok :)

Kocsmafilozofáljunk picit. Erre a filmre utaltam a Sullivan utazásainál, de beszélhettünk volna róla az Andalúziai kutyánál vagy az Ember a felvevőgéppelnél is. Szóval az van, hogy a filmművészet fiatal, és még mindig nem "találták fel". Kezdetben ugye egyperces dokumentumfilmek, mutatványosok szerepeltek rajta, majd jöttek az egyre hosszabb történetek, és gyakorlatilag a mai napig ugyanazt látjuk, amit már Griffith is megcsinált: rövid történeteket, színházat, csak több eszközzel.

Ezért jók a kísérleti filmek, mert megmutatják, hogy máshogy is lehetne csinálni, nem feltétlenül kell irodalommá "silányulni", nem muszáj történetnek lennie. Mit lehet kezdeni a MOZGÓ KÉPpel úgy, hogy főleg mára gyakorlatilag bármit meg lehet jeleníteni? Tényleg egy történetet kell elmesélni, nem túl elavult elgondolás ez a 20-21. században? Ez pont olyan, mintha egy képtár képeit mutatnák filmen vagy egy komolyzenei koncertet, ahol tök mindegy mit látsz, mert a zene számít.

Főleg az 1960-as években lesz sok kísérletezés, amitől izgalmas az a kor, bár gyakran kínszenvedés végignézni egy-egy elborultabb filmet. Viszont el kell ismerni, hogy a történet nagyon hatásos tud lenni a mesélés, könnyen kivált érzelmeket, könnyebb azonosulni. Nyilván nincs válasz a kérdésre, és léteznek kísérleti filmesek, de a nagyközönségnek a hagyományos történetalapú filmek jönnek be. Én viszont néha már megcsömörlök tőlük.

Szóval mi a film, mire való, hogyan kéne használni, milyen lesz 500 év múlva?

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2017.12.24. 14:35:05

Halál jó volt. Nekem az a verzió jött be legjobban, amiben vannak természetes hangok, de nincs zene:
www.youtube.com/watch?v=0uufBvE93MM
A hangok szerintem nagyon a helyükön vannak, és sztm hozzáad az atmoszférához. a cipőkopogás a nőnél, míg a halál nesztelenül suhan, vagy a kulcs leesésének hangja stb...

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2017.12.24. 16:12:43

@Time Goes By: oké, de azért akkor jegyezzük meg, hogy amit te linkelsz, az egy rajongói alászinkronizálás, és semmi köze a készítő szándékaihoz. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ekkoriban simán elérhető volt hangfelvevős kamera a mindennapi ember számára is Amerikában (!), ha hangot akart volna, megoldhatta volna.

Azért hangsúlyozom ennyire, mert van bennem egy ilyen rögeszme, hogy az alkotói szándék szinte kötelező erejű. Utólag nem illik rajta módosítani. Persze egy rajongó nyilván azt csinál vele amit akar, és igazán ellenérzésem sincs vele szemben, de attól még az eredeti mellé beemelni bűnnek tartom. Kb mint te a szinkront.
Kellemes Ünnepeket mindenkinek!

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2017.12.24. 16:22:27

@Liberális Artúr: "Tényleg egy történetet kell elmesélni, nem túl elavult elgondolás ez a 20-21. században? "

Nem, egyáltalán nem gondolom, hogy történetet kell feltétlenül elmesélnie, mint ahogy rendeteg film létezik, ami nem mesél el történetet. Ez most pont közelebb van a történetmeséléshez , bár csak pedzegeti azt.

De mondjuk egy koncertfilm, vagy egy dokumentumfilm sem történetet mesél el. Bármit ki lehet hozni egy filmből.

Amit viszont nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy hosszú távon sok pénzt senki nem fog fektetni olyasmibe, amit kevesen néznek. Lehet tehát haragudni Hollywoodra, csak nincs értelme. A kisebb érdeklődésre számot tartó filmekre jó esetben a gondoskodó állam szán némi támogatást. Ez jellemzően Európa gazdagabb országaiban valósul meg inkább, ahol nyilván több pénz jut a művészetek támogatására ott, ahol annyi pénz van, hogy nem tudják mire költeni.

Érdekes, hogy te is a 60-as éveket írod, mint a kísérletezés bölcsőjét. Én is a 60-as, 70-es évekre nézek a legnagyobb várakozással. És van egy olyan érzésem, hogy ott nem Hollywood fogja nyújtani a legizgalmasabb dolgokat, hanem Európa, esetleg Ázsia... Te erről valószínűleg többet tudsz, de azért ne lőjj le minden poént :)

Time Goes By · http://timegoesby.blog.hu/ 2017.12.24. 19:21:05

@moodPedro: "hogy az alkotói szándék szinte kötelező erejű. Utólag nem illik rajta módosítani. "
Ebben alapvetően egyetértünk, többek között ezért is rühellem pl. a szinkronizált filmeket, mivel a szinkron jelentősen meg tudja változtatni az eredeti filmet.
Itt most végignéztem pár verziót, az eredeti simát, a zenéset, és ezt a hang alátevőset, és ez utóbbi sztm kifejezetten hozzátesz - és nem megváltoztatja - az eredeti fílinget, ugyanakkor nem ragaszkodom hozzá. Én is utálom, amikor valaki köti az ebet a karóhoz, de mennyire jó a szinkron ennél vagy annál a filmnél.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2017.12.28. 19:33:23

@moodPedro: Elnézést a késői válaszért, a karácsony kissé bezavart. :)

Először is nem fogok spoilerezni :)

A kis filozofálgatásommal pont arra akartam célozni, hogy vajon egy koncertfilm, egy dokumentumfilm vagy egy történetmesélős film mennyire tekinthető FILMnek? A koncertfilmet pl. inkább zenének tekinteném némileg felturbózva, a történetmesélős filmeket pedig irodalomnak.

Én se tudom mi a válasz, hogy milyennek kéne lennie egy filmnek, csak próbálom elképzelni, hogy mit és hogyan fejezhetnének ki pusztán mozgó képekkel. (Lesz ilyen majd nálad is, és borzalmas lesz :D)

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2017.12.29. 23:48:19

@Liberális Artúr: akkor talán pontosabb ugy megfogalmazni a kérdést, hogy a felsorolt dolgok vajon művészet-e.Mert filmnek mindenképp filmek
Nos, láttam én már művészi színvonalú koncertfilmet (pld Bye bye Loksi) ,és láttam inkább tv-közvetítésnek nevezhető dolgokat is.

Már előre félek az általad wmlített borzalmakól, illetve reménykedek, hátha én megtalálom bennük a szépséget....