1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

42. Az Ifjabb Gőzös (Steamboat Bill, Jr.) - 1928

2016. szeptember 07. 00:54 - moodPedro

postersteamboat-bill-jr-movie-poster-1928-1020520200.jpgUSA (Buster Keaton Production, United Artists), 67 perc, ff., néma

Rendező: Buster Keaton, Charles Reisner

Producer: Joseph M. Schenck

Ez már az ötödik Buster Keaton film, és azon gondolkozom, hogy az 1001-es lista szerkesztői vajon nem hibáztak-e az arányokkal? Chaplin eddig egyetlen filmmel - az Aranylázzal - képviselteti magát. Igaz, neki lesz még három "kései" filmje...

A magyar címadás ezúttal kicsit esetlenke...  mondhatni nem sok értelme van. Az angol eredetiben Steamboat Bill kb. Gőzhajó Bill-t jelent, Jr. (junior)-al kiegészítve pedig ifj. Gőzhajó Bill lenne, ha szó szerint próbálnánk fordítani.

Gőzhajó Bill pedig egy Mississippi gőzhajó tenyerestalpas tulajdonosa és kapitánya, aki valamilyen oknál fogva fiát kiskora óta nem látta - azt sem tudja hogyan néz ki. Nos, ez a fiú épp most készül meglátogatni őt. Nagy a várakozás, a fiú vonaton érkezik, nem is akárhogyan: Szinte egy az egyben láthatjuk a Volt egyszer egy Vadnyugatból a Harmonikás "entrée"-ját... Bill-ék nézik a vonatról leszálló embereket... a kamera szinte mindegyiket mutatja... de egyik sem ő az... végül  csalódottan lemondanak a találkozóról, a vonat kigurul az állomásról, és ekkor látjuk meg, hogy a szerelvény túloldalán áll a fiú (Keaton) a csomagjaival. De ekkor még mindig nem hisznek a szemüknek, hiszen Bill valaki olyasmit várt, amilyen ő maga, ehelyett érkezett egy nyeszlett, két fejjel kisebb fiatalember elképesztő öltözékben, és valószerűtlen bajusszal.

02.jpg

Valami hasonlót mintha nemrég láttam volna Harold Lloyd-tól...A Kisebbik Testvér címmel... Ott is a család fekete báránya volt a csenevész családtag, itt is fejébe veszi a termetes apuka, hogy embert farag fiából...

annex_keaton_buster_steamboat_bill_jr_03.jpg

És ez a szituáció tulajdonképpen az egész film alapját adja azzal megspékelve, hogy ifjoncunk véletlenül pont Gőzhajó Bill örök ellenfelének lányába szeret bele... aranyos a fiatal pár egyébként ahogy a tiltás ellenére is láthatóan odavannak egymásért... titokban, lopva találkoznak...

Csak érdekességképpen iktatom közbe ezt az 1911-es dalt, melyből kiderül, hogy Steamboat Bill egy 17 évvel azelőtti dalszöveg szereplője. Elsőre nem gondolná az ember, de többszöri meghallgatás után elég addiktív, nehezen verem ki a fejemből a dalocskát: (ez egy 1919-es feldolgozása az eredeti dalnak)

És mielőtt visszatérnék a filmhez, - tényleg egy utolsó kitérő, csak mert szintén filmtörténeti jelentősége van - : A Buster Keaton film megjelenésének évében (1928) egy másik film is kötődik ugyanehhez a dalhoz: Mickey Egér első inkarnációja, - mely még nagyon más karakter, mint ahogy most ismerjük - ugyanezt a dalt fütyürészi a Missisippi egyik gőzösét (!) irányítva:

Mickey Mouse: Steamboat Willie (1928) 

A filmnek három olyan ötletes jelenete is van, melyet később más filmben is viszontláttam. Az egyiket már korábban említettem (vonatos érkezés)  a második az, amikor az apa elviszi a fiát kalapot vásárolni. A kamerának próbálja Keaton a kalapokat, nekünk tehát olyan érzetünk van, mintha mi a tükör másik oldaláról látnánk őket. Rengetegszer alkalmazott beállítás, de nagy valószínűséggel ez volt az első.busterkeaton.jpg

A harmadik az a jelenet, amikor Keaton egy ház homlokzati fala előtt áll. A hatalmas szél ledönti a falat, nyilván Keaton pont ott áll... A falon csak egy ablak van. Nyilvánvaló, hogy Keaton (aki észre sem veszi a dőlő falat), csak akkor éli túl, ha pont az ablak helyén áll amikor az ledől .... Állítólag a kétmázsás fal-díszletnek nem volt könnyített része, tehát Keaton - aki nagyon bevállalós színész hírében állt - ha egy kicsit is elmozdult volna a beállított helyéhez képest... az nagyon fájt volna neki... Ez a jelenetet is több filmben reprodukálták azóta.

Az utolsó 13 perc nagyon ütős: Egy hurrikán során ifjabb Steamboat Bill-nek először a maga bőrét kell megmentenie, aztán mindenkiét, akivel összeakad. Nagyon látványos a hurrikán, hatalmas szélgépekkel dolgoztak, és egy daru tartotta Keaton-t a levegőben, mintha a szél repítette volna.1445085_orig.jpgBuster Keaton-tól ezzel elköszönünk... egy időre... Mint annyi más némafilm-sztárnak, neki sem ment a szekér a hangosfilmek eljövetelével... igazából már ez a film sem hozott elég bevételt. Buster Keaton, aki eddig megengedhette magának, hogy saját cégével gyártsa filmjeit (a United Artist csak mint forgalmazó foglalkozott a filmjeivel), kénytelen volt betagozódni a stúdió rendszerbe. Leszerződött az MGM-hez. Ott még kapott egy lehetőséget egy önálló próbálkozásra (A Filmoperatőr/The Cameraman - 1928), de sajnos az sem volt sikeres, így soha többé nem tudott önálló produkciót készíteni. Karrierje egyre mélyebben... alkohol... válás...

Az ötvenes években aztán kapott egy újabb lehetőséget a sorstól. Brit tévéfilmekben, majd egyre több más helyen tűnt újra fel... Tulajdonképpen egy kis retro hulláma volt ekkor a némafilmeknek... Mellékszereplőként fogjuk még látni mozifilmben is... de legközelebb csak az ötvenes években...

Tetszett a film? Írd meg hozzászólásban! Még nem láttad? Alul megnézheted! (Ha nem működik a videó, kérlek jelezd!)

Véleményed van a cikkemről? Kérlek oszd meg mindenkivel hozzászólásban!

Érdekel az 1001-es lista többi filmje is? Kattints ide!

 Az Ifjabb Gőzös - 1928

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr9511677015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.09.09. 19:54:45

Állítólag Keaton filmjei jobban állják az időt, mint Chaplinéi. Ha ez megnyugtat valamennyire, ez utóbbitól az én listámon is csak A kölyök és az Aranyláz szerepelt az 1920-as évekből.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.09.09. 20:28:10

@Életunt Cápa: A Buster Keaton filmek nekem szinte egyenletesen hozták az adott minőséget. Először újszerűen bájosnak és kellemesen könnyednek hatottak, utána viszont filmről filmre egyre kevésbé voltak izgalmasak számomra. Valószínűleg ez magyarázza, hogy népszerűsége a korabeli közönség körében is folyamatosan csökkent, ez az utolsó filmje kimondott kudarc volt.. Ráadásul még akkor - 1928 - , amikor ezt még nem lehet a hangosfilmekkel magyarázni. Chaplin egyetlen filmjében amit láttam (Aranyláz), több mélységet éreztem, mint a Buster Keaton filmekben. Ettől függetlenül lesz még 3 Chaplin film, kíváncsian várom őket. Ami meglep, - hogyha jól látom,- A Diktátor sincs beválogatva az 1001-be. Lehet, hogy az is híresebb, mint amilyen jó?

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.09.11. 09:23:32

...vagy jobb, mint amennyire híres :) Meggyőződésem, hogy sok film ismertsége miatt kerül fel ezekre a listákra, nem pedig (kizárólag) érdemeinek köszönhetően. Pl. az Utazás a Holdba ma nyilván labdába se rúgna, mégis szerepel mindkettőnknél jelentősége miatt. De erről megint regényeket lehet írni, hogy mi kerüljön fel egy listára, ezért is próbáltam több alapján összeállítani az enyémet.

A diktátor szerintem nem rosszabb a többi Chaplin-filmnél, egyszer megér két órát.

robagra 2016.12.24. 03:35:34

Ha sorrendbe kéne állítanom a Chaplin filmeket, nálam a Diktátor lenne az első, de szorosan mögötte a Modern idők és a Kölyök. A rivaldafényben (1951) pedig Keaton és Chaplin együtt!

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2016.12.24. 04:11:03

robagra: Ezzel mindjárt rá is világítottál az 1001-es lista egyik gyengeségére. A Chaplin filmek valamiért nagyon rossz arányban kerültek be. Az általad említett 4 filmből kettő lemaradt a listáról. A Kölyök érthetetlen, hogy miért, a Keaton & Chaplin szereplésével készült Rivaldafény meg pont a két nagy nevettető együtt-szereplése miatt érdekel annyira, hogy valószínűleg "Műsoron kívül" is meg fogom nézni.

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2017.04.07. 19:19:10

Ahogy számomra ha a filmtörténetet (a "filmet" magát) kellene egyetlen műben összefoglalnom, akkor Keaton Generálisát mondanám - ugyanígy ha egyetlen jelenetben, egyetlen pár másodperces képsorban, akkor az (egyébként nem a jobbak közé tartozó) Ifjabb Gőzhajós Billnek (mert ez a rendes magyarított címe!) ez a bizonyos viharos-falkidőlös pillanata volna az. A hozzá adott háttérrel együtt: a korabeli filmtechnika, trükktechnika, a színész/rendező bevállalóssága, bátorsága, stb., minden együtt.