1001 Film

... amit látnod kell, mielőtt meghalsz

2. A Nagy Vonatrablás (The Great Train Robbery) - 1903

2016. március 13. 07:19 - moodPedro

great_train_robbery_poster.jpegUSA (Edison Studios), 12 perc, néma, ff

Rendező: Edwin S. Porter

Ennek a filmnek is több változata lelhető fel. Először egy fekete-fehér változatát láttam, majd sikerült erről is találnom egy kézzel színezett verziót. A film az USA-ban készült, és annak az Edisonnak a stúdiója gyártotta, akiről eddig nem is sejtettem, hogy nemcsak elektrotechnikus és feltaláló volt, hanem a filmipar egyik nagytőkése is.

A történet - 12 perces filmről lévén szó - itt sem túl nyakatekert. Egy vadnyugati rablóbanda sikeresen végrehajt egy vonatrablást, majd a serif az embereivel lelövi őket. Mai szemmel rövidnek hangzik a 12 perc, akkoriban viszont még a 'One reel era'-ban, azaz az 'Egytekercses korszak'-ban tartott a Mozi; egy film jellemzően olyan hosszú volt, hogy ráférjen egy filmtekercsre, azaz 11-17 perc. Pár évet - de már nem sokat - várat még magára a többórás film-eposzok korszaka.

Újra azt kell mondanom, hogy ez a kezdetleges alkotás (hasonlóan az 1. filmhez) mai szemmel nem mondható különösebben szórakoztatónak. Viszont több olyan szokatlan megoldást használt a rendező, amik miatt ennek a filmnek szintén filmtörténeti jelentősége van.

Beállításai bár többnyire szintén totál plánból állnak, fontos megemlíteni, hogy állítólag ebben a filmben használtak először fahrt-sínt illetve svenkelést és kránozást..

fahrt-sín: kameramozgatáshoz alkalmazott sín, amin egy speciális kerekekkel ellátott kocsin a kamera zökkenőmentesen mozgatható.

svenkelés: a kamera saját tengelye körüli vízszintes síkban maradó mozgása

kránolás: a kamera saját tengelye körüli függőleges síkban maradó mozgása.

Ehhez a filmhez több kültéri jelenetet készítettek, ami szintén nem volt jellemző erre a korszakra. (Még nem Hollywoodban vagyunk. Az Edison Studio és az amerikai filmesek többsége ekkor még a keleti parton székel.) 

Itt fordul elő először, hogy párhuzamosan zajló eseményeket felváltva mutatnak (A távíró helységben és a kültéren egyszerre zajlanak az események).

Három dolgot tartok különösen említésre méltónak. Egy klisét, egy ikonikus jelenetet és végül egy érdekességet.

A klisé - vagyis pontosabban ami klisévé vált - az a jelenet, amikor a kocsmában a banditák pisztollyal a lába köré lövöldözve táncra kényszerítenek egy embert. Rengeteg western filmben megismételték.

vlcsnap-00003_1.png

 

aaawatch9.jpg

Az ikonikus jelenet természetesen az, amikor az egyetlen közeli (szűkszekond) plánban felvett snitten - ami egyébként nem is szorosan a film része - egy cowboy a kamerába néz és a néző felé lő. Volt, hogy ezt a jelenetet a film elejére tették, a most fellelhető változatokban inkább a film legvégén látható.

szűkszekond plán: közeli plán , melynél az alany mellmagasságtól felfelé látható.

A színes változatban is nagyon visszafogottan használták az ecsetet. Nem törekedtek a teljes kép kiszínezésére. A kocsmai jelenetben például néhány hölgy ruháját színezték ki, és a lövéseket festették nagyon látványosra. Sok jelenetben egyáltalán nem színeztek. És végül van egy jelenet, amiben egyedül egy lány kabátja van bordóra festve, ez engem határozottam a 'Schindler listája' c. filmben szereplő kislányt juttatja eszembe. Nem hiszem, hogy Spielberg innét vette volna az ötletet, bár még ez is elképzelhető...

vlcsnap-00002_1.png         CRITICALCOMMONS - A Nagy Vonatrablás (1903)

3 komment
Címkék: film western ff néma USA

A bejegyzés trackback címe:

https://ezer1film.blog.hu/api/trackback/id/tr348471390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2018.05.27. 00:27:57

Na most rajtad a sor, hogy emlékezz egy régi filmre :)

Mivel már én is időrendben haladok, egy hónapnyi történet nélküli felvétel után ez a film nekem nagyon modernnek hatott, nem számítottam ennyi filmes eszközre, és szerintem az Utazás a Holdbához képest is sokkal összeszedett, követhetőbb volt a történet, az ikonikus jelenete meg kifejezetten ijesztő.

moodPedro · http://ezer1film.blog.hu/ 2018.05.27. 00:31:48

@Liberális Artúr: Mit jelent, hogy te is időrendben haladsz? A listád fennmaradó tételeit időrendbe szedted, és úgy haladsz rajta tovább?

Úgy emlékszem, hogy az Utazás a Holdhoz képest kevésbé tetszett, filmtörténeti jelentőségét túl nem éreztem különösebben szórakoztatónak. Örültem viszont, hogy találkoztam az általad is említett ikonikus jelenettel. Mindig érdekes olyasmivel találkozni, amit már nagyon sokszor láttál, de nem igazán tudtad, hogy hova köthető. Na ez ilyen volt.

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2018.05.27. 10:51:58

@moodPedro: A listámmal már kész vagyok.

Először a legjelentősebbnek tartott 19. századi filmeket néztem végig az elmúlt egy hónapban.

Most pedig egy 1001-féle válogatást csinálok időrendben, minden évből kiválasztva pár filmet 1888-1999 között (összesen kb. 400 film). Szerintem az 1950-es évekre utolérlek :)

(Nem megyek bele részletekbe, itt leírtam: arturfilm.blog.hu/2018/04/25/iranyvaltas_643)